آیا صدای شهروندان در شورای شهر خاموش شده است؟

به گزارش مجله یک کامپیوتر، دو هفته ای است که تذکرات شفاهی از صحن شورای شهر تهران حذف شده است، تجربه این دو هفته نشان می دهد شاید رسیدگی به دستور جلسات شتاب گرفته باشد، اما خبری از صدای مردم در پارلمان محلی نیست.

آیا صدای شهروندان در شورای شهر خاموش شده است؟

به گزارش ، چند هفته ای است تذکرات شفاهی از صحن شورای شهر تهران حذف شده و اعضا به صورت مکتوب تذکرات خود را به هیات رئیسه ارائه می نمایند. طی سال های گذشته اعضای شورای شهر به موضوعات و حوادث روز در قالب تذکر واکنش نشان می دادند اما به دلیل تأخیر در رسیدگی به بخشی از دستور جلسات شورا، چند هفته ای است که رئیس شورای شهر تهران اعلام نموده تذکرات تنها به صورت کتبی ارائه گردد و تنها تذکراتی اعلام وصول می گردد که 48 ساعت قبل از صحن علنی به هیات رئیسه داده شده باشد.

سالگرد زلزله تهران گذشت اما نشانی از آن در شورای شهر تهران دیده نشد. این که مسئولان ایمنی شهر به صحن شورا بیایند و درخصوص این که در این یک ساله بعد از آن تکان آرامی که تهران خورد چه اقداماتی نموده اند گزارش بدهند. هر هفته تعداد زیادی از پیمانکاران طلبکار در مقابل شورا تجمع می نمایند هفته گذشته حتی خیابان بهشت را هم مسدود کردند اما باز هم اعضای شورای شهر تهران به آن واکنشی نشان نداند.

احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران در خصوص حذف تذکرات شفاهی به مهر می گوید: به نظر می رسد رویه سال های طولانی شورا در خصوص تذکرات به شفافیت نزدیک تر است.

وی ادامه می دهد: تریبون مجلس با شورا متفاوت است، در مجلس با 300 نماینده امکان تذکر شفاهی همه نمایندگان فراهم نیست اما جنس کار شورا، جنس کف خیابانی است، مسئله ای پیش می آید باید در صحن نسبت به آن واکنش نشان داده گردد. دستفروشی مورد ضرب و شتم قرار می گیرد یا اتفاقی که ضروری است به آن نگاه ویژه ای داشت.

وی با تأکید بر اینکه با این رویه مخالف است، می گوید: در جلسات نیز اعلام کردم این اتفاق باعث فاصله مردم از شورا می گردد. مردم با این شکل و شمایل شورا با آن احساس نزدیکی بیشتری می کردند و این نوع فاصله گذاری ها که الگوبرداری از شکل و شمایل مجلس است، در آن صدای شهروندان دیده نمی گردد.

مسجدجامعی تأکید کرد: در وضعیت فعلی تنها صدای شهرداری در شورا شنیده می گردد، در حالی که شورا محل صدای شهروندان است.

محمد سالاری رئیس کمیته معماری و شهرسازی شورای شهر تهران یکی از اعضایی است که بر موقتی بودن حذف تذکرات تأکید دارد می گوید: تغییر شیوه مدیریتی که طی یکی، دو هفته اخیر توسط رئیس شورا اعمال شده، مقطعی است. قطعاً این موضوع که اعضای شورا اجازه داشته باشند در خصوص موضوعاتی که شهر تهران به آن مبتلا است، تذکر دهند و اظهارنظر نمایند و از نهادهای مرتبط پاسخ بخواهند، بخشی از وظایف نظارتی شورا محسوب می گردد و حذف آن، اعضا را در ایفای نقش نظارتی خود با مشکل روبرو نموده و به این حُسن انجام این وظیفه لطمه می زند.

او ادامه می دهد: در طول ماه های گذشته وقت جلسات به گونه ای بود که برای آنالیز دستور جلسات کافی نبود و برای آنکه روند تصمیم گیری ها سرعت پیدا کند، تذکرات به صورت کتبی داده می شد. البته با توجه به اینکه یک هفته در میان و دو روز در هفته جلسه شورا برگزار می گردد، می توان به صورت محدود و مدیریت شده، تذکرات را تنظیم کرد که هم از این حوزه تذکر داشته و هم آنالیز لوایح و طرح ها نیز با مشکل روبرو نگردد.

محمد جواد حق شناس رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران هم این روش را نمی پسندد ومی گوید: در این رابطه دو نظر وجود داشت، برخی از اعضا معتقد بودند فرصت کافی برای این که مصوبات و لوایح در جلسات به نتیجه برسد وجود ندارد و برخی از موضوعات به دلیل زمان بر بودن به زمان بیشتری برای آنالیز احتیاج دارند، به همین دلیل برخی لوایح و طرح ها چند ماهی است که در نوبت طرح در صحن هستند و یا در صحن به نتیجه نرسیده اند که در این میان دوستان معتقد بودند تذکرات وقت زیادی از صحن را به خود اختصاص می دهد.

حق شناس اضافه می نماید : نگاه دوم هم این بود که تذکرات بازخورد مسائل و نگاه مردم در صحن شورای شهر تهران است ونباید از صحن حذف گردد. اما در نهایت به دلیل آن که فصل آنالیز برنامه و بودجه هم در راه است قرار بر این شد که مدتی تذکرات مدیریت گردد و تذکرات از سوی رییس شورای شهر قرائت گردد. اما این رویه ادامه نخواهد داشت و احتمالا روند میانه ای پیگیری گردد و در هر جلسه سه تذکر 3 دقیقه ای داده گردد تا مدیریت زمان هم داشته باشیم.

زهرا نژادبهرام عضو دیگر شورای شهر تهران نیز در خصوص حذف تذکرات از صحن علنی می گوید: نشاط از شورا غایب شده، اما از دست نرفته و این رویه موقت است.

وی با بیان اینکه تذکرات بخش مهمی از فعالیت های شورای شهر بود، به مهر می گوید: گاهی این تذکرات بیش از یک ساعت به طول می انجامید و دستورجلسات مهمی باقی می ماند. تصمیم گیری هایی که بخشی از شهروندان منتظر آن بودند مانند تصمیم گیری در خصوص پرونده باغات، نامگذاری ها و رأی گیری برای برخی از نمایندگی ها، بنابراین تصمیم بر این شد برای اینکه دستورجلسات با سرعت خوبی آنالیز گردد، تذکرات به طور موقت در صحن به صورت مکتوب ارائه شوند. این رویه، رویه دائمی نیست و به گفته رئیس شورا موقتی است.

نژادبهرام توضیح داد: بارها شده بود دستورجلسه ای چندین بار در نوبت رسیدگی باقی می ماند و باز هم نوبت به رسیدگی آن در صحن نمی شد.

منبع: مهر

آیا صدای شهروندان در شورای شهر خاموش شده است؟

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 3452

به "آیا صدای شهروندان در شورای شهر خاموش شده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا صدای شهروندان در شورای شهر خاموش شده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید