بازی آمریکا با مهره های سوخته

به گزارش مجله یک کامپیوتر، تحولات خاورمیانه این روزها بسیار قابل تامل است. از یکسو شاهد اتفاقاتی در کشورهای مختلف هستیم که اگر این موارد را کنار هم بچینیم به مانند یک پازل یکدیگر را تکمیل می کنند و نشان می دهند که این اتفاقات از کجا نشات می گیرند.

بازی آمریکا با مهره های سوخته

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، تحولات خاورمیانه این روزها بسیار قابل تامل است. از یکسو شاهد اتفاقاتی در کشورهای مختلف هستیم که اگر این موارد را کنار هم بچینیم به مانند یک پازل یکدیگر را تکمیل می کنند و نشان می دهند که این اتفاقات از کجا نشات می گیرند و به نفع چه کسانی هستند و از سوی دیگر شاهد تحرکات نظامی هستیم که دقیقا در راستای سیاست های امریکا صورت می گیرد.

شمایی کلی از اتفاقات و رویدادهایی که تا به امروز رخ داده است، نشان می دهد بازهم دست کشورهای غربی در ماجرای تحولات خاورمیانه دیده می شود.

اعتراف آمریکایی ها به راه اندازی گروه های تروریستی

ماجرای کشته شدن ابوبکر البغدادی سرکرده داعش یکی از همین موارد مهم است. گروه تروریستی که بسیاری مطرح می کنند توسط خود آمریکا خصوصا در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما ساخته شد، حالا آمریکایی ها با کشتن سرکرده آن سعی می کنند بگویند که پرچم دار مبارزه با تروریست در جهان هستند.

درواقع اینکه داعش بر اساس منافع چه کسانی عمل کرد و در ایجاد تنش در خاورمیانه برای پیشبرد اهداف چه کسانی مثمر ثمر واقع شد، سئوالی است که خود آمریکایی ها به آن پاسخ گفته اند.

هیلاری کلینتون وزیر خارجه دولت اول اوباما در کتاب خود با عنوان گزینه های سخت سخنان غافلگیر کننده ای را مطرح ساخته و اذعان کرده است که داعش در واقع ساخته دست آمریکا با هدف تقسیم خاورمیانه است.

وی که با نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و رقابت با دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور سودای ریاست بر کاخ سفید را در سر داشت، در ادامه آورده است: من به 112 کشور جهان سفر کرده بودم و با برخی از دوستان این توافق حاصل شد تا به محض اعلام تاسیس داعش این گروه به رسمیت شناخته شود اما ناگهان همه چیز فروپاشید. توافق شده بود تا دولت اسلامی(داعش) در روز 5 ، 7 ، 2013 اعلام شود و ما منتظر اعلام تاسیس آن بودیم تا ما و اروپا هرچه سریعتر آن را به رسمیت بشناسیم.

حالا آمریکایی ها سعی کردند تا نشان دهند در صدر مبارزه با داعش و تروریست قرار دارند و با نابودی فردی که مهره سوخته آمریکایی بود، بگویند آنها کار را تمام کرده اند. درواقع مهم نیست که داعش به دست خود آمریکایی ها ساخته و پشتیبانی شد و این گروه تروریستی در خاورمیانه بر اساس منافع کاخ سفید حرکت کرد، بلکه مهم آن است که کار را آمریکایی ها تمام کردند.

هر چند بایستی گفت که با کشته شدن سرکرده داعش موضوع تروریسم داعش وارد مرحله جدیدی می شود و حتی می توان گفت که مرگ البغدادی مرگ داعش نبوده است و حتی ممکن است از دل این گروه تروریستی یک گروه ترویستی خطرناک تر بوجود بیاید.

اگر نگاهی به شرایط زمانی حال حاضر بیندازیم متوجه می شویم که ماجرای کشته شدن البغدادی تنها از چند بعد برای کاخ سفید و ترامپ فایده داشته است. اول اینکه آمریکایی ها با این استدلال که کار را که کرد آنکس که آنرا تمام کرد، مطرح می کنند که سردمدار مبارزه با تروریست داعش بوده اند.

حالا چه اتفاقاتی در زمان قدرت گیری این گروه تروریستی افتاد و نیروهای مردمی عراق و سوریه به حمایت از ایران و کشورهای دیگر چه میزان در نابودی داعش نقش داشتند، مطرح نیست و این خبرسازی و تبلیغات رسانه های غربی سعی کرد تا مبارزات مردم عراق و سوریه را کم رنگ کند.

از سوی دیگر ترامپ در شرایطی واقع شده است که همه برنامه های سیاست خارجی وی شکست خورده است و رئیس جمهور آمریکا نیاز دارد که برای خود در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا امتیاز گیری کند و نمی تواند به عنوان یک شکست خورده به کارزار انتخاباتی این کشور وارد شود. خصوصا اینکه رقبای دموکرات ترامپ همواره در حال ایجاد سناریویی برای مرعوب کردن وی هستند.

همچنین به نظر می رسد که آمریکایی ها به سنت چند ساله خود دوباره عمل کردند. اگر نگاهی به هلاکت برخی از سرکردگان گروه های تروریستی برساخته آمریکایی بیندازیم متوجه می شویم که زمانی که گروه های تروریستی تحت نفوذ این افراد ضعیف شد و آنها به مهره های سوخته بدل شدند، آمریکایی ها سعی کردند با از بین بردن آنان و برگزاری شوی تبلیغاتی برای خود بیشترین بهره برداری را از آنان بکنند.

ماجرای کشته شدن اسامه بن لاد سرکرده گروه القاعده یکی از همین موارد بود. بعد از اینکه خبر کشته شدن بن لادن طی عملیات نیروهای آمریکایی منتشر شد، باراک اوباما روی صفحه تلویزیون های این کشور ظاهر شد و اعلام کرد که این روز برای کشور آمریکا روز خوبی است.

ابو مصعب ال زرقاوی که گفته می شود پدر داعش است و این گروه تروریستی با ایده وی که بایستی مقابله تروریستی را از سطح چند کشور مانند افغانستان خارج کرد و گسترش داد، به دست آمریکایی ها کشته شد. وی در عملیلات مشترک نیروهای آمریکائی و عراقی در شمال بغداد به هلاکت رسید. وی رهبر القاعده در عراق بود و سالها مسئول حملات، بمب گذاریها و گردن زدن ها شناخته میشد.

اینکه این افراد چرا تنها توسط آمریکایی ها کشته می شوند و انحصار کشته شدن این موارد به دست این کشور است. نکته جالب دیگر این است که اغلب این افراد به جای اینکه زنده گیری شوند و اطلاعاتی درباره اینکه پشت پرده تشکیل این گروه های تروریستی چیست، به رسانه ها و افکارعمومی بدهند، کشته می شوند و حتی جسد آنها نیز یافت نمی شود. مانند ماجرای جسد بن لادن که گفته شد به دریا انداخته شده است.

آنچه امروز بیش از هر چیز مهم است آشکار شدن دست آمریکایی ها در پشت پرده تشکیل گروه های تروریستی است که تحت عنوان اسلام فعالیت می کنند و نوعی اسلام هراسی را در جهان ایجاد می کنند اما آخر و عاقبت کار همه چیز به نفع آمریکایی ها تمام می شود.

منبع: راه دانا

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 16755

به "بازی آمریکا با مهره های سوخته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازی آمریکا با مهره های سوخته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید