با این روش ها اسهال و استفراغ ناشی از کرونا رو درمان کنید خبرنگاران

به گزارش مجله یک کامپیوتر، ابتلا به کرونا در بعضی از افراد باعث بروز حالت تهوع، استفراغ و اسهال می گردد؛ با رعایت بعضی نکات تغذیه ای می توان این علائم را تا حد مطلوبی کاهش داد.

با این روش ها اسهال و استفراغ ناشی از کرونا رو درمان کنید خبرنگاران

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، مطالعات نشان می دهد که ابتلا به ویروس کرونا در بعضی از افراد ممکن است منجر به بروز مسائل گوارشی مانند شکم درد، اسهال، یبوست، تهوع و استفراغ گردد.

اسهال به معنی افزایش دفعات دفع و یا شل شدن قوام مدفوع است. اسهال می تواند منجر به کم آبی و از دست دادن مواد معدنی بدن گردد.

در زمان اسهال باید از مصرف این دسته از مواد خودداری کرد:

غذا های چرب

غذا های سرخ نموده و یا حاوی چربی بالا و سس ها می توانند علائم اسهال را تشدید نمایند.

لبنیات و مشتقات آن

در زمان اسهال روده ها نسبت به لبنیات حساس می شوند؛ بنابراین توصیه می گردد از مصرف شیر و مشتقات آن مانند پنیر، کره و بستنی در طول دوره اسهال خودداری گردد (مصرف ماست به ویژه ماست پروبیوتیک و دوغ استثنا است)

قهوه و نوشیدنی های کافئین دار، کاکائو و شکلات

این نوشیدنی ها و تنقلات سبب از دست رفتن آب بدن می شوند و در شرایط اسهال که مقادیر زیادی آب و الکترولیت همراه با مدفوع شل دفع می گردد، مصرف این نوشیدنی ها سبب بدترشدن شرایط بیمار و از دست رفتن آب بدن او می گردد.

شیرین نماینده های مصنوعی

این شیرین نماینده ها اثرات روان نمایندگی دستگاه گوارش (ملین) دارند بنابراین از مصرف هرگونه شیرین نماینده مانند آبنبات، نوشابه ها، آدامس شیرین و سایر مواد غذایی شیرین باید خودداری کرد.

مواد غذایی نفاخ

میوه ها و سبزی ها برای حفظ سلامت لازم هستند، اما در هنگام بروز اسهال باید از بعضی مواد که ایجاد گاز در دستگاه گوارش می نمایند پرهیز کرد.

میوه ها و سبزی هایی همچون انواع کلم و گل کلم، بروکلی، حبوبات و غذا های پرچاشنی تا زمان بهبود نباید مصرف شوند همچنین از مصرف میوه و آب میوه با اثر ملین نمایندگی مانند آلو، انجیر و آب آلو نیز باید خودداری گردد.

غذا های مانده و کهنه

از مصرف غذا های مانده که ممکن است آلوده باشند مانند غذایی که مدت زیادی در خارج از یخچال مانده است و یا به طرز نامناسبی نگهداری شده است باید پرهیز کرد. از مصرف غذای رستوران ها، فست فودی ها و غذا های خیابانی نیز اجتناب گردد.

موز

موز رسیده بدلیل داشتن املاح مفید مانند پتاسیم، به تامین مواد از دست رفته در طول اسهال یاری می نماید. همچنین موز حاوی فیبر های محلول در آب به نام پکتین است که باعث جذب مایعات داخل روده ها می گردد. بعضی ترکیبات موجود در موز باعث رشد باکتری های مفید داخل روده عظیم می گردد.

سُس سیب

سیب منبع بسیار خوب پکتین است. فیبر زیادی که در سیب خام وجود دارد هضم آن را برای روده ها سخت می نماید، ولی زمانی که پخته می گردد، دستگاه گوارش به راحتی آن را هضم می نماید. سیب پخته فواید زیادی از لحاظ تامین مواد مغذی و ایجاد احساس بهتری در زمان اسهال دارد. البته در صورت ابتلای فرد به سندرم روده تحریک پذیر، مصرف کمپوت توصیه نمی گردد.

نان تست برشته

در زمان اسهال، مصرف نان سفید بهتر از نان سبوسدار است، زیرا هضم آن در دستگاه گوارش راحت تر است. در اسهال مصرف سیب زمینی آب پز بخارپز ساده و نرم شده (پوره) همراه با کمی نمک بدون افزودن روغن توصیه می گردد.

آب

مصرف مایعات به ویژه آب در طول روز برای جبران کم آبی بدن در این افراد توصیه می گردد. بهتر است مایعات بین وعده های غذایی نوشیده گردد؛ همچنین بهتر است حجم غذا در هر وعده غذایی کاهش یابد.

برای برطرف حالت تهوع ناشی از ابتلا به کرونا چه غذا هایی بخوریم؟

حالت تهوع و استفراغ نیز از علائم دیگری است که ممکن است در صورت ابتلا به کرونا بروز یابد.

رعایت بعضی نکات تغذیه ای سبب کاهش حالت تهوع می گردد.

- از قرار دریافت در معرض بوی غذا به خصوص غذا هایی که بوی تندی دارند پرهیز کنید. غذا های سرد یا هم دما با حرارت اتاق بوی کمتری دارند.

- بیشتر از تنقلات و غذا های خشک، نشاسته ای و پرنمک مانند چوب شور، کراکر و سیب زمینی بهره ببرید.

- تعداد وعده های غذایی را افزایش و حجم غذا در هر وعده را کاهش دهید و از مصرف غذا در حجم سنگین خودداری کنید.

- بوکردن پوست لیمو ترش باعث کنترل حالت تهوع می گردد.

- مصرف تکه های میوه یخ زده یا آب میوه های رقیق شده همراه با یخ می تواند مفید باشد و اگر طعم دهان شما بد است می توانید از آبنبات هایی با طعم نعناع یا لیمو بهره ببرید.

- سعی کنید بیشتر استراحت کنید و تا زمانی که تهوع یا استفراغ دارید، از خوردن و آشامیدن هر ماده غذایی با نوشیدنی پرهیز کنید.

- پس از توقف استفراغ، می توانید کمی مایعات رقیق مانند آب مرغ یا گوشت، آب سیب میل کنید.

- با گذشت 8 ساعت از قطع شدن استفراغ، می توانید مصرف غذا های جامد را آغاز کنید. غذای جامد را با یک نوع غذای ساده و در اندازه خیلی کوچک در هر بار آغاز کنید. غذا باید بی بو، کم چرب و کم فییر باشد. نمونه ای از غذا های مناسب برای این زمان سس سیب (کمپوت سیب بدون افزودن شکر)، مرغ پخته، موز، عصاره رقیق گوشت، نان تُست، انواع آب میوه و سبزی، سیب زمینی، چوب شور، کراکر، برنج، غلات پخته، شربت و ماست است.

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 54169

به "با این روش ها اسهال و استفراغ ناشی از کرونا رو درمان کنید خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با این روش ها اسهال و استفراغ ناشی از کرونا رو درمان کنید خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید