بهترین تمرین های ورزشی برای درمان خستگی صبحگاهی زنان

به گزارش مجله یک کامپیوتر، یک متخصص فیزیوتراپی گفت: فیبرومیالژیا عارضه ای شایع در زنان است که با نشانه هایی مانند خستگی صبحگاهی بروز می کند.

بهترین تمرین های ورزشی برای درمان خستگی صبحگاهی زنان

فرناز المعی نژاد متخصص فیزیوتراپی در گفت وگو با خبرنگار ، درباره فیبرومیالژیا اظهار کرد: فیبرومیالژیا یک وضعیت مزمن است که با علائمی مانند درد عضلانی و استخوانی، خستگی عمومی و اختلالات خواب و خلقی و شناختی همراه می شود. این اختلال علائم بسکمک از بیماری ها را تقلید می کند به همین دلیل تست تشخیصی خاصی برای تأیید آن وجود ندارد، بنابراین در بسکمک از موارد این اختلال به درستی تشخیص داده نمی شود.

مهم ترین علائم فیبرومیالژیا

او اظهار داشت: فیبرومیالژیا نواحی متعدد دردناک را در بدن ایجاد می کند که برخی از این نواحی دردناک، گره هایی هستند که در عضلات مختلف تشکیل می شوند، بنابراین مهمترین علامت فیبرومیالژیا درد مبهم و مداوم در قسمت های مختلف سیستم عضلانی-اسکلتی است.خستگی، اختلال خواب، سردرد، افسردگی، اضطراب، کاهش تمرکز، خشکی چشم، درد های شکمی و سوزش ادرار از دیگر نشانه های فیبرومیالژیا هستند.

این متخصص فیزیوتراپی افزود: در فیبرومیالژیا به علت به هم خوردن تعادل واسطه های شیمیایی در مغز، واکنش سیستم عصبی مرکزی و مغز به پیام های درد شدت پیدا می کند و غیر طبیعی می شود.این اختلال در زنان بیشتر از مردان دیده می شود.خانم ها بیشتر به علائم سندروم روده تحریک پذیر، درد شدید کوتاه مدت و خستگی صبحگاهی دچار می شوند.در آقایان هم درد های شدید پراکنده همراه با تغییرات خلقی و عاطفی که بر کیفیت زندگی اجتماعی و شغلی آن ها اثر منفی می گذارد، می تواند ناشی از فیبرومیالژیا باشد.

مبتلایان به فیبرومیالژیا اغلب در چه قسمت هایی از بدن درد را احساس می کنند؟

المعی نژاد تأکید کرد: مبتلایان به فیبرومیالژیا از درد و گره های دردناک عضلانی در پشت سر، شانه ها، بخش بالای قفسه سینه، لگن، زانو ها و بخش بیرونی آرنج ها شکایت می کنند.شدت درد دامنه وسیعی دارد به طوری که این درد می تواند از یک احساس گنگ و خفیف تا درد شدید همراه با لمس عضلات باشد.

او شرح داد: برخی منابع می گویند که چندین عامل از جمله وراثت، ابتلا به عفونت ها مانند آنفلوآنزا، استرس، آسیب های فیزیکی و روانی شدید در بروز علائم فیبرومیالژیا نقش دارند.

مؤثرترین روش های درمان فیبرومیالژیا

این متخصص فیزیوتراپی گفت: درمان فیبرومیالژیا بسته به علائم آن در عضلات مختلف یا درگیری سایر اندام ها مانند دستگاه گوارش یا مجاری ادراری و مثانه متفاوت است.به طور کلی از درمان دارویی، فیزیوتراپی، روش های خود مراقبتی و ورزش برای بهبود فیبرومیالژیا کمک می گیریم.

المعی نژاد اظهار کرد: برای درمان دارویی فیبرومیالژیا از مسکن ها و دارو های ضد افسردگی استفاده می کنیم.فیزیوتراپی هم در جهت کاهش درد و اسپاسم گره های عضلات و افزایش انعطاف پذیری عضلات و سایر بافت های نرم بدن مؤثر است.مشاوره درمانی جهت افزایش اعتماد به نفس، آرامش درون و تغییر سبک زندگی، کنترل خشم و افزایش نگرش مثبت به زندگی از جمله روش های خودمراقبتی هستند.

او اظهار داشت: ورزش در هوای آزاد و ورزش های دسته جمعی هم به مبتلایان به فیبرومیالژیا پیشنهاد می شود. یوگا از جمله ورزش هایی است که با تأکید بر انعطاف پذیری عمومی بدن و تمرکز بر تنفس دیافراگمی ریتمیک و مدیتیشن (تن آرامی) در کاهش علائم فیبرومیالژیا بسیار مؤثر است.

المعی نژاد یادآوری کرد: فیزیوتراپیست می تواند با دادن ورزش های کششی موضعی برای عضلات دردناک به مبتلایان به فیبرومیالژیا در جهت کاهش درد، بهبود گردش خون و ریلکس کردن عضلات کمک کند؛ افراد دچار این اختلال با تغییر سبک زندگی، مثبت اندیشی، ورزش و انجام تمرین های هوازی می توانند زندگی با کیفیت داشته باشند.

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 15899

به "بهترین تمرین های ورزشی برای درمان خستگی صبحگاهی زنان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهترین تمرین های ورزشی برای درمان خستگی صبحگاهی زنان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید