بهترین روش های شیر دادن به نوزاد لب شکری کدامند؟

به گزارش مجله یک کامپیوتر، تغذیه با شیرمادر برای بچه ها از اهمیت بالایی برخوردار است. حال اگر نوزادی دارای شکاف لب یا به عبارتی لب شکری باشد، چطور باید با شیر مادر تغذیه گردد؟ آیا شیر دادن به نوزاد لب شکری با سینه مادر با توجه به این ناهنجاری مادرزادی امکان پذیر است؟

بهترین روش های شیر دادن به نوزاد لب شکری کدامند؟

اگر نوزاد شما لب شکری است، نگرانی نداشته باشید؛ ما در این مقاله نحوه شیردهی به نوزادان لب شکری را آموزش خواهیم داد؛ تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

شیر دادن به نوزاد لب شکری

دادن شیر مادر به نوزادان لب شکری بسیار ضروری تر از دیگر نوزادان است؛ به دلیل اینکه بیش از سایرین مستعد بیماری های عفونی گوش میانی هستند و شیر مادر می تواند مانع از عفونت گوش در این نوزادان گردد. اما از طرفی به دلیل این مشکل مادرزادی، شیردادن به این بچه ها برای مادرها کمی سخت و دلهره اور است.

نوزادان لب شکری چون سقف دهانشان بسته نشده است امکان خارج شدن سینه و ضعیف مکیدن در آن ها بسیار زیاد است. در این مواقع اگر شیردهی درست انجام نگردد یعنی سر سینه و هاله در وضع مناسب در دهان نوزاد قرار نگیرد، احتمال خفگی آن ها وجود دارد. شیردهی در نوزادان لب شکری باید مطابق با موارد زیر باشد تا به دلیل این ضعف، کودک دچار کمبود وزن نگردد. این روش ها طبق گفته و تایید مشاورین تغذیه می باشد.

روش های شیر دادن به نوزاد لب شکری با سینه مادر

1. شیردهی حالت U

پستان به حالت U-hold Dancer گرفته می گردد که در این حالت دست مادر زیر چانه نوزاد به حالت U قرار می گیرد و چانه و فک او را نگه می دارد و موقعیت او را کنترل می نماید. در این حالت سینه کاملا شکاف لب را می بندد و به راحتی شیرخوار می تواند سینه را بمکد.

2. روش دوم به حالت فوتبالی

کودک را به پهلو یا به پشت و یا اندکی رو به بالا (نیمه نشسته) بین دستان خود و قفسه سینه بگیرید. با دست دیگر سینه خود را فشار دهید. برای بالا آوردن سر نوزاد از یک بالش شیردهی بهره ببرید. این شرایط را فوتبالی می گویند. این روش می تواند روشی پیروز برای شیردهی نوزادان لب شکری باشد.

روش شیر دادن به نوزاد لب شکری به وسیله شیشه پستانک

اگر نوزاد در شرایط حادی قرار گرفته است و به هیچ وجه نمی تواند سینه مادر را بگیرد، بهتر است شیر را دوشیده و درون یک بطری شکاف کام مخصوص بریزید و بعد کودک را به حالت نشسته و یا ایستاده قرار دهید. بطری را کج نگه دارید تا شیر وارد سرپستانک گردد و به دور از شکاف لب درون دهان نوزاد قرار گیرد. در این موقیعیت ممکن است کمی شیر به دورن بینی برگردد که این اتفاق طبیعی است و مسئله ای پیش نمی آید.

شیردهی نوزاد لب شکری با تجهیزات مخصوص

یکی دیگر از روش های شیردهی استفاده از تجهیزاتی مانند قطره چکان و یا سرنگ است؛ در صورتی که پیروز به شیردهی با دو روش بالا نشدید می توانید با قطره چکان و سرنگ آرارم آرام به کودک شیر دهید تا زمانی که کودک با شرایط شیرخوردن آشنا گردد و به سن عمل جراحی برسد.

مهم ترین مسائل شیردادن به نوزاد لب شکری

از مهم ترین مسائلی که در زمان شیردادن به نوزادان لب شکری با آن روبرو خواهید شد موارد زیر است:

  • برگشت شیر به داخل لوله هاى شیپور اُستاش (شیپور استاش لوله باریکی است که به گوش میانی یا پشت بینی متصل است) که منجر به عفونت های گوشی می گردد.
  • نوزاد حین شیر خوردن دچار خواب آلودگی می گردد که لب به طور کامل از سینه جدا می گردد.
  • بلع مقادیر زیادی هوا، به دلیل فاصله ای که بین لب و سینه مادر ایجاد می گردد.
  • خفگی و احساس تهوع
  • مکیدن ضعیف

چرا به نوزادان لب شکری بهتر است شیر مادر دهیم؟

  • کاهش عفونت های مختلف
  • ارتباط عاطفی بیشتر بین مادر و نوزاد: معمولا بچه های که دچار این مشکل مادرزادی هستند، مادرانشان به دلیل ناراحتی و غم دیرتر با این نوزادان ارتباط می گیرند. بنابراین شیردهی مادر می تواند به بهبود این ارتباط یاری شایانی کند.
  • رشد بهتر فک و صورت: تغذیه مستقیم از سینه مادر نیازمند حرکات خاصی در زبان و فک و لثه ها است، این نوع تغذیه رشد فک و صورت را در نوزادان لب شکری تحریک می نماید و باعث قوی تر شدن فک آن ها می گردد.

کلام آخر

والدین ضروری است بدانند شکاف لب و کام قابل درمان است. این درمان از بدو تولد نوزاد شروع می گردد و تا نوجوانی طول می کشد. نوع درمان در این بچه ها با توجه به شدت مشکل، انتخاب می گردد. اما در زمان نوزادی بهتر است مادران با انگیزه و بدون ناراحتی به فرزندشان شیر دهند تا بتوانند او را از لحاظ شرایط جسمی و روحی آماده عمل جراحی نمایند.

در آخر توصیه می کنیم با علت گریه نوزاد هنگام شیر خوردن نیز آشنا شوید. از قلم نیاندازید که ما منتظر خواندن نظرات، ایده ها، تجربیات و نقدها شما در پایین همین صفحه هستیم؛ پس با ما در ارتباط باشید.

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 40186

به "بهترین روش های شیر دادن به نوزاد لب شکری کدامند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهترین روش های شیر دادن به نوزاد لب شکری کدامند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید