جزئیات مذاکرات آبی عراق و ترکیه

به گزارش مجله یک کامپیوتر، وزارت منابع آبی عراق، جزئیات مذاکرات با طرف ترکیه ای برای تامین سهم آبی عراقی را تشریح کرد.

جزئیات مذاکرات آبی عراق و ترکیه

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از روزنامه الصباح عراق، وزارت منابع آبی عراق از جزئیات مذاکرات خود با طرف ترکیه ای برای تامین سهم آبی عراقی عراق اطلاع داد.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال اینستاگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

عون ذیاب سخنگوی وزارت منابع آبی عراق بیان نمود: ترکیه درباره تعیین کردن تکلیف پرونده آبها با عراق جدی است به ویژه پس از مواضع اخیر رئیس جمهور ترکیه و نیز سفر چند روز پیشمصطفی الکاظمی به ترکیه و تمرکز بر حل پرونده آبی و اینکه عامل مسائل و دشمنی نباشد بلکه عاملی برای نزدیکی و پیوند باشد.

وی گفت: وزارت منابع آبی عراق در راستای این حرکت می نماید و به مذاکرات با طرف ترکیه ای برای دستیابی به توافقی در زمنیه تعیین کردن سهم آبی عراق به ویژه از رود دجله، حرکت می نماید.

سخنگوی وزارت منابع آبی عراق از پروتکلی در این زمینه اطلاع داد و از ترکیه خواست که به طرف عراقی جواب بدهد.

وی به انجام نشست های در این زمینه میان دو کشور در ماه آینده میلادی به وسیله مجازی یا سفر هیئت ترکیه ای به عراق و بالعکس برای دستیابی به توافق نهایی به منظور تقسیم سهم آبی مشترک به شکل عادلانه اشاره نمود.

لازم به ذکر است که رودخانه فرات از ترکیه وارد سوریه شده و با گذر از این کشور وارد عراق شده و درنهایت به تالاب هورالعظیم سرازیر می گردد. رودخانه دجله هم مستقیماً از ترکیه وارد عراق شده و بعد از آبیاری زمین های این کشور آخرسر به تالاب هورالعظیم می ریزد.

در تابستان سال گذشته ترکیه و عراق توافق کردند یک مرکز منابع آب در بغداد، پایتخت عراق تاسیس نمایند تا در خصوص مسائل آب در منطقه تحقیق گردد. هدف این اقدام حل اختلافات بلندمدت بین این دو کشور همسایه است.

عراق می گوید پس از شکست گروه داعش، آب برای بازگرداندن صلح و ثبات در کشور لازم است. بیش از 80 درصد آب این کشور صرف کشاورزی می گردد که غذای یک سوم جمعیت این کشور و دام های آن را تامین می نماید.

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 48084

به "جزئیات مذاکرات آبی عراق و ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات مذاکرات آبی عراق و ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید