خبرنگاران آثار شکست مذاکرات اوپک پلاس بر بازار انرژی

به گزارش مجله یک کامپیوتر، تهران- خبرنگاران- پس از شکست مذاکرات اوپک پلاس بهای نفت برنت حدود 10 درصد سقوط کرد که این موضوع نگرانی هایی را برای بازار نفت به وجود آورد؛ اتفاقی که می تواند اقتصاد بسیاری از تولیدکنندگان نفت خام دنیا را در تنگنا قرار داده و سرمایه گذارهای انرژی را نیز فراری دهد.

خبرنگاران آثار شکست مذاکرات اوپک پلاس بر بازار انرژی

اجلاس 178 اوپک و هشتمین نشست مشترک وزرای اوپک و غیر اوپک در روزهای اخیر در حالی به سرانجام رسید که بر خلاف پیش بینی اغلب کارشناسان نفتی توافقی میان کشورهای صادرنماینده نفت در اوپک و صادرنمایندگان غیر اوپک حاصل نشد زیرا از میان حدود 10 صادرنماینده نفت غیراوپک فقط روسیه با پیشنهاد کاهش فراوری اوپک موافقت نکرد. با ادامه فرایند نفت ارزان در چند سال آینده ممکن است، حتی دنیا با کمبود نفت در مقاطعی روبه رو شود. اما چرا روسیه تصمیم گرفت در این زمان با اوپک همکاری نکند؟ پاسخ آن روشن نیست. می توان حدس زد که این کشور به دنبال خارج کردن نفت های گران از جمله نفت شیل از بازار است.

رسانه های اصلاح طلب

روزنامه اعتماد: شکست مذاکرات اوپک در روزهای 5 و 6 مارس، بدترین مذاکرات اوپک در تاریخ 60 ساله این کارتل نفتی بود.

روزنامه اعتماد در گزارشی آورده است: کوشش های چند هفته ای عربستان و متحدانی همچون عراق و امارات برای کاهش بیشتر فراوری نفت نتیجه نداد و غیراوپکی ها به رهبری روسیه حاضر به کاهش بیشتر فراوری برای سه ماهه دوم سال نشدند و از سویی توافق کاهش فراوری تا ماه مارس نیز تمدید نشد. بنابراین از اول آوریل فراوری کشورهای غیر عضو به روال عادی باز می شود. شاید بتوان مذاکرات اخیر آن هم در میانه کاهش شدید قیمت نفت در بازار را سرانجامی بر همکاری اوپک و غیر اوپک دانست. تقریبا تمام اعضای اوپک، بودجه ای وابسته به نفت دارند که تنها با قیمت بالاتر متعادل می شود؛ بنابراین هر تعللی در اتخاذ یک سیاست جدید، به بر هم خوردن توازن مالی در این کشورها منجر می شود. نکته ای که عربستان به راحتی از کنار آن نمی گذرد. قیمت نفت در آخرین روز از معاملات هفته و پس از مذاکرات ناموفق اوپک پلاس قیمت نفت برنت به 45 و نفت امریکا به 41.28 دلار رسیده که بدترین افت قیمت نفت در 10 سال اخیر است.

روزنامه آرمان ملی در گزارشی نوشت: تعطیلات سرانجام هفته گذشته روزهای شلوغی برای بازار نفت بود. روز آدینه اتحاد اوپک و اوپک پلاس پس از چهار سال همکاری برای حمایت از قیمت نفت در بازار دنیای از هم پاشید تا طلای سیاه عظیمترین سقوط قیمت خود در 11 سال گذشته را تجربه کند. پس از آنکه اعضای اوپک در روز پنجشنبه بر سر کاهش یک میلیون و 500 هزار بشکه دیگر از فراوری روزانه خود به توافق رسیدند، امید می رفت تا این تصمیم با موافقت روسیه به عنوان رهبر اوپک پلاس به مرحله اجرایی درآمده و نرخ نفت را دست کم در کانال 50 دلاری حفظ کند. با این حال روسیه این تصمیم را نپذیرفت. بیژن نامدارزنگنه وزیر نفت ایران از جلسه اخیر به عنوان یکی از بدترین نشست های تاریخ اوپک یاد و تاکید نمود که باب مذاکرات همچنان باید باز بماند. با توجه به تنوع درآمدی روسیه و عدم وابستگی مطلق این کشور به درآمدهای نفتی به نظر می رسد برنده اصلی بازی نفتی اخیر با اختلاف زیاد، روسیه باشد. اوپک، روسیه و 9 کشور غیرعضو اوپک که به گروه اوپک پلاس معروف هستند، در آخرین روزهای چهارمین سال توافق کاهش فراوری نفت به سر می برند. توافقی که با هدف تقویت قیمت ها شکل گرفته بود اما در عین حال روسیه می توانست به وسیله آن، به بعضی مقاصد سیاسی خود در مقابله با آمریکا نیز دست یابد. این گروه در دسامبر با کاهش یک میلیون و 700 هزار بشکه ای فراوری و عرضه در روز موافقت نموده بود که قرار است مدت اجرای آن در سرانجام ماه میلادی جاری منقضی شود.

چالش عظیم کرونا برای بازارنفت ایران و دنیا، عنوان مطلبی در روزنامه همدلی است، در بخشی از آن می خوانیم: انتظار می رفت رشد مصرف روزانه دنیای نفت در سال 2020 نسبت به پارسال 1.1میلیون بشکه باشد. اما شیوع کرونا باعث شد در سه ماهه ابتدایی سال مصرف نفت نه تنها رشد مصرف نداشته باشد، بلکه حتی مصرف روزانه نفت در دنیا حدود 440هزار بشکه نسبت به سه ماهه ابتدایی سال گذشته میلادی کاهش نیز پیدا کند. در پی این بحران نفتی که گریبان کشورهای زیادی را گرفته است تصمیم گرفته شد طی نشست اوپک تدبیری اندیشیده شود تا ضمن به کارگیری سیاستی از فرایند کاهشی قیمت نفت جلوگیری شود. در پی این نشست تصمیم بر این گرفته شد تا برای کنترل قیمت نفت در بازارهای دنیای میزان عرضه کاهش پیدا کند. ولی با این حال نشست روز آدینه اوپک و کشورهای هم پیمان به رهبری روسیه برای کاهش دوباره فراوری نفت مغلوب شد و بلافاصله قیمت نفت 8درصد سقوط کرد و به بشکه ای 46دلار رسید. الکساندر نوواک، وزیر انرژی روسیه، گفته است این کشور از اول آوریل (سه هفته دیگر) محدودیتی برای فراوری نفت نخواهد داشت. کشورهای اوپک و غیراوپک گفته اند برای بازگرداندن ثبات به بازار نفت به رایزنی ادامه خواهند داد. توافق قبلی اوپک و دیگر کشورهای فراورینماینده، از جمله روسیه، برای سقف فراوری در سرانجام ماه جاری به سرانجام می رسد و این امر بسیاری از کارشناسان مالی و نفت دنیا را نسبت به آینده این بازار نگران نموده است. با شکست این نشست یعنی از یک ماه دیگر همه این 23 کشور عضو و غیرعضو می توانند شیرهای نفت را تا آخر باز نمایند؛ کاری که در شرایط کاهش تقاضا می تواند به کاهش هر چه بیشتر قیمت منجر شود.

محمدعلی خطیبی، کارشناس ارشد حوزه انرژی درباره سرنوشت بازار نفت و آنچه در انتظار این بازار است، به خبرگزاری ایسنا گفت: در حال حاضر بازار نفت شرایط مساعدی ندارد و هیچ تصمیمی برای تداوم کاهش فراوری و یا افزایش میزان کاهش فراوری گرفته نشده و بازار به حال خود رها شده است. این مساله موجب شد که قیمت نفت کاهش یابد و پیش بینی می شود که این فرایند کاهشی ادامه داشته باشد و حتی ممکن است که با انتها فصل زمستان و کاهش تقاضای فصلی، قیمت هر بشکه نفت حتی به زیر 40 دلار نیز برسد. جای امیدواری وجود دارد که این رایزنی ها منجر به حفظ کاهش فراوری یا به عبارت بهتر مدیریت بازار شود و اگر این کوشش ها موفقیت آمیز باشد، می توان قیمت ها را بهبود بخشید؛ در غیر این صورت فرایند کاهش قیمتها ادامه خواهد داشت.

روزنامه ایران در یادداشتی به قلم نرسی قربان کارشناس بین الملل انرژی نوشت: قیمت نفت تا چه اندازه کاهش خواهد داشت و روسیه با چه انگیزه ای پیشنهاد اوپک برای کاهش فراوری را رد نموده است. از یکسو کشورهای عضو اوپک و غیر اوپک موافق کاهش فراوری می توانند به آسانی مقدار 300 هزار بشکه در روز را که قرار بود روسیه کاهش دهد، بین خود تقسیم نمایند و یک میلیون و500 هزار بشکه در روز کاهش فراوری را عملی سازند. ولی بازارهای نفت احتمالاً به این تصمیم واکنش مثبتی نشان نخواهند داد؛ مگر آنکه روسیه اعلام کند که قصد افزایش فراوری را ندارد.از سوی دیگر، اگر این کشورها به فراوری فعلی خود ادامه دهند، با گسترش بیماری کرونا که منجر به رکود مالی در دنیا و کاهش تقاضا برای نفت است، ممکن است که شاهد سقوط قیمت نفت به زیر 40 دلار هم باشیم. این قیمت پایین تر از سطحی است که این کشورها در بودجه های خود برای قیمت نفت پیش بینی نموده اند. احتیاج به قیمت نفت برای تعادل بودجه می تواند سیاست های نفتی کشورها را تحت تأثیر قرار دهد. مثلاً گفته می شود که عربستان در شرایط حاضر که درگیر جنگ در یمن و فروش قسمتی از سهام آرامکو است نفت حدود 80 دلاری را برای بودجه خود لازم دارد؛ در حالی که روسیه می تواند نفت حدود 40 دلاری را نیز تحمل کند. در هر حال کاهش 10 درصدی اخیر قیمت نفت و احتمال کاهش بیشتر آن صنعت نفت و گاز را بار دیگر با تحولات عمده ای روبرو خواهد نمود. فراوری نفت از لایه شیل در امریکا دچار کاهش خواهد شد. البته برای آن گروه از دست اندرکاران فراوری نفت شیل که در زمانی که قیمت نفت حدود 70 دلار بود، فراوری خود را در بازارهای آینده پیش فروش نموده اند، فراوری تا سال 2021 ادامه خواهد داشت. در مقابل آنهایی که از این مکانیسم های بازار استفاده ننموده اند، متحمل ضرر خواهند شد. اما در کل شاهد کاهش سرمایه گذاری در نفت غیرمتعارف (نفت شیل) خواهیم بود.

روزنامه ایران در مطلبی دیگر با عنوان آیا نفت وارد کانال 30 دلار می شود؟، نوشت: بازی از روز آدینه شروع شد. سیاست سخت گیرانه و به تعبیر روس ها باج گیرانه وزیر نفت سعودی در اجلاس 178 اوپک و هشتمین نشست مشترک اوپک و غیراوپک، شکست عجیبی خورد و این اتفاق، صادرنمایندگان نفت خام حاضر در توافق کاهش فراوری را روی پل های معلق به حال خود رها کرد. سیاستی که کاهش فراوری یک میلیون بشکه ای اعضای اوپک را به کاهش 500 هزار بشکه ای فراوری غیر اوپک پیوند زده بود و مشروط به همکاری روسیه نموده بود. در نتیجه، با نه قاطع روس ها، اکنون حتی همان توافق های قبلی کاهش فراوری میان اوپک و غیراوپک هم وجود ندارد و از ماه آوریل یعنی حدود 20 روز دیگر، همه می توانند با حداکثر توان خود نفت خام فراوری و به بازار عرضه نمایند. این موضوع در وهله اول، قیمت نفت را بشدت کاهش داد. به طوری که روز آدینه، قیمت شاخص برنت با بیشترین افت روزانه خود طی 11 سال اخیر به محدوده 45 دلار رسید. البته بازار در انتظار قیمت های پایین تر است و پیش بینی می شود که این فرایند کاهشی تا قیمت های کمتر از 40 دلار نیز ادامه داشته باشد. اتفاقی که می تواند اقتصاد بسیاری از فراورینمایندگان نفت خام دنیا را به مرز ویرانی برساند. اما چطور شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر نفت و انرژی سعودی با این میزان از تجربه و سابقه تشخیص نداد که روسیه حاضر به کاهش فراوری و همراهی با اوپک نخواهد شد و با رد شرط سازمان، بازی جدیدی را در بازار نفت شروع خواهد نمود؟ سؤال اینجاست که اکنون چه چیزی در انتظار قیمت های نفت و اقتصاد و سیاست کشورهای صادرنماینده و واردنماینده نفت است؟1.7 میلیون بشکه نفت خام به بازار بازمی شود؟

روزنامه دنیا صنعت در گزارشی آورده است: روز شنبه پس از آنکه روسیه به پیشنهاد اوپک برای کاهش شدید فراوری نفت به منظور تثبیت قیمت ها پاسخ منفی داد و اوپک در واکنش، محدودیت فراوریش را متوقف کرد، قیمت شاخص نفت خام برنت بیشترین افت روزانه خود را در بیش از 11 سال اخیر تجربه کرد. در همین حال قیمت نفت برنت که روز سه شنبه تا بالای 52 دلار در هر بشکه نیز رسیده بود با کاهشی 7.9 درصدی به 45 دلار و 27 سنت در هر بشکه رسید. نفت شاخص آمریکا نیز از 44 دلار و 76 سنت به 41 دلار و 28 سنت رسید تا افتی 4.8 درصد را تجربه کند. این در حالی است که با توجه به ادامه شیوع کرونا در دنیا به نظر می رسد فرایند کاهش قیمت در بازار نفت ادامه داشته باشد. در این شرایط با وجود آنکه بعضی از کارشناسان انتظار داشتند اوپک برنامه های کاهش فراوری خود در جهت حمایت از قیمت ها را بدون روسیه انجام می دهد و کاهش 300 هزار بشکه ای روسیه را نیز اجرایی می نماید اما به نظر می رسد جنگ نفتی ای پیش رو خواهیم داشت که به گفته کارشناسان می تواند به راحتی نفت را به کانال 30 دلار برساند. گفته شده قرار است سعودی ها از ماه آینده به جای کاهش فراوریات خود، حجم فراوریات را از روزانه هفت میلیون به 10 میلیون بشکه افزایش دهند! طبق اطلاعاتی که توسط منابع بدون ذکر نام در اختیار بلومبرگ قرار گرفته عربستان به شکل خصوصی به بعضی بازیگران بازار اعلام نموده در صورت احتیاج فراوری خود را تا 12 میلیون بشکه در روز نیز بالا می برد. به گفته کارشناسان با در نظر دریافت آثار کرونا بر تقاضای نفت، این کار عربستان بازار را به شکل کامل به هم خواهد ریخت. یک تحلیلگر بازار نفت به بلومبرگ می گوید: در مقیاس صنعت نفت این کار مانند اعلام مستقیم جنگ است.

روزنامه دنیای اقتصاد با انتخاب تیتر سقوط آزاد نفت با نه روسی، نوشت: درحالی که همه منتظر یک اقدام عملی از جانب اوپک و متحدانش در آخر هفته گذشته بودند، این گروه در رسیدن به توافقی برای کاهش فراوری مغلوب شد. مخالفت غیرمنتظره روسیه به عنوان رهبر غیراوپکی ها با پیشنهاد کاهش فراوری، شوک عظیمی به بازار نفت وارد کرد، به طوری که شاخص های برنت و نفت خام آمریکا روز آدینه به ترتیب 9 و 10درصد سقوط کردند تا بیشترین ریزش روزانه نفت از سال 2008 رقم بخورد. مخالفت روسیه با کاهش بیشتر فراوری موجب شد که این گروه حتی توافق قبلی خود مبنی بر کاهش فراوری .1.7میلیون بشکه در روز را هم تمدید نکند، بنابراین فراورینمایندگان نفت از اول آوریل(ماه آینده میلادی) می توانند بدون هیچ محدودیتی به میزان دلخواه به فراوری نفت بپردازند. اعضای اوپک پیش از ملاقات با غیراوپکی ها توافق نموده بودند فراوری را به میزان 1.5 میلیون بشکه در روز کاهش دهند که از این میزان یک سوم یعنی 500 هزار بشکه بر دوش روسیه و دیگر اعضای غیراوپک بود. اما روسیه روز آدینه این پیشنهاد را نپذیرفت و به گفته منابع مطلع بر موضع خود که تمدید توافق قبلی اوپک پلاس تا ژوئن بود، پافشاری کرد.

به گزارش ایسنا، مهم نیست مخالفت روسیه در کوتاه مدت تا چه اندازه ناراحت نماینده است اما به نفع منافع بلندمدت عربستان سعودی و اوپک تمام خواهد شد. استراتژی عربستان سعودی برای کاهش فراوری نفت به منظور تقویت قیمتها موثر واقع نشده و باعث از دست رفتن سهم بازار این کشور و قیمت های پایین تر شده بود که بدترین اتفاق ممکن بودند. این کشور در یک دهه گذشته موارد متعدد کاهش فراوری را با سایر اعضای اوپک هماهنگ نموده بود و در چند سال اخیر دامنه همکاری خود را توسعه بخشیده و با گروهی از فراورینمایندگان غیرعضو اوپک شامل روسیه متحد شده بود. طی این مدت در حالی که عربستان سعودی و روسیه مدام سهم بازارشان را به فراورینمایندگان غیراوپک به خصوص فراورینمایندگان آمریکایی واگذار می کردند، قیمتهای نفت هم پایینتر می رفتند. شاید بهترین راه برای نشان دادن این که کشورهای مذکور چه اندازه سهم بازارشان را از دست داده اند مقایسه فراوری سه فراورینماینده عظیم دنیا در مدت هشت سال اخیر است.

امید شکری کارشناس ارشد دیپلماسی انرژی در گفت وگو با خبرگزاری ایلنا در مورد اجلاس اخیر اوپک گفت: این اجلاس در شرایطی شروع شد که دو هفته پیش وزیر انرژی روسیه آقای الکساندر نواک بیان کرد که روسیه هیچ مخالفتی با کاهش فراوری اعضای اوپک ندارد. در عین حال خاطرنشان کردند که آنها از شرایط فعلی راضی هستند و به هیچ وجه قصد ندارند که سقف فراوریشان را کاهش دهند بنابراین انتظار داشتند که اعضای اوپک با کاهش فراوری بازار را به تعادل برساند. از سویی این اجلاس همزمان با شیوع ویروس کرونا شروع شد که تأثیر آن بر اقتصاد چین به عنوان عظیمترین مصرف نماینده انرژی باعث نزولی شدن قیمت نفت شده، به طوری که این فرایند از اکتبر شروع شده و سرعت آن نیز افزایش پیدا نموده است. بنابراین در این اجلاس کاهش قیمت نفت دغدغه اصلی اوپک محسوب می شد. همانطور که اشاره کردم، روسیه اعلام نموده است که با شرایط فعلی مسئله ای ندارد و به این سقف فراوری و قیمت راضی است. به نظر بنده روسیه به دنبال آنست که از اهرم کاهش فراوری در مسائل منطقه ای و دنیای از عربستان امتیازگیری کند و به اهداف منطقه ای و بازار دنیای انرژی برسد.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب آورده است: قیمت نفت بامداد دوشنبه با سقوط شدید بالای 20 درصدی، بیشترین کاهش یک روزه را در نزدیک به 30 سال اخیر تجربه کرد. نفت برنت با 22 درصد معادل 9.95 دلار کاهش به 35.32 دلار و شاخص نفتی وست تگزاس اینترمیدیت با 8.99 دلار افت، معادل 21.8 درصد به 32.29 دلار رسید. پس از سقوط 30 درصدی قیمت نفت برنت و شاخص وست تگزاس اینترمیدیت در سال 1991، این دومین سقوط عظیم یک روزه در تاریخ آن ها است. قیمت نفت برنت و وست تگزاس اینترمیدیت در ابتدای معاملات امروز کاهش شدیدتری را شاهد بود که به ترتیب به 31.02 و 30 دلار رسیدند که از اوایل سال 2016 تا به امروز سابقه نداشت. سقوط آزاد قیمت نفت پس از کاهش شدید در هفته گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا، به دلیل اقدام عربستان در کاهش قیمت نفت فراوریی خود و عدم توافق اوپک با روسیه روی داد. شرکت نفتی آرامکو سعودی روز یکشنبه گذشته بیان کرد که بهای نفت سبک فروش آسیا خود را برای ماه آوریل سه دلار و 10 سنت در هر بشکه و برای ماه مارس نیز 6 دلار در هر بشکه در مقایسه با متوسط قیمت نفت خام عمان و دبی کاهش داده است.

رسانه های اصولگرا

خبرگزاری تسنیم: شرایط امروز عربستان شاید بدترین شرایط مالی باشد که این کشور تجربه نموده باشد و پر بیراه نیست اگر بگوییم این کشور هم اکنون در یک ابربحران قرار گرفته است. بحرانی که باعث وبانی اش کسی نیست جز محمد بن سلمان.

خبرگزاری تسنیم در مطلبی آورده است: با شیوع ویروس کرونا، قیمت نفت وارد کانال 40 دلاری شد و ارزش سهام عربستان به کمترین میزان خود از ابتدای عرضه آن رسید. ارزش سهام شرکت آرامکو به پایین ترین حد از زمان عرضه اولیه آن در بورس در ماه دسامبر رسید، یعنی 31.5 ریال. بن سلمان در چنین شرایطی حتی به سمت اصلاح یارانه های انرژی رفته و میخواهد با افزایش بهای برق، درآمد دولت را افزایش دهد. از سوی دیگر طرح دولت برای افزایش قیمت بنزین با اعتراضات بسیاری از مردم عربستان به ویژه در شبکه های اجتماعی روبه رو شده است. شرکت آرامکو فاش کرد که مدت بازنگری دوره ای نرخ بنزین از ماه فوریه جاری به جای هر سه ماه یک بار، ماهانه معین خواهد شد. هم زمان با چنین شرایطی 500 شرکت عربستانی به ورشکستگی رسیدند؛ در شش ماه گذشته سود شرکت سابیک عظیم ترین شرکت پتروشیمی عربستان 5 میلیارد ریال بوده است درحالی که در مدت مشابه سال گذشته این شرکت 12.2 میلیارد سود نموده بود. این به معنای ضرر 68 درصدی این شرکت است. چندی پیش بود که واشنگتن پست پیش ازاین در گزارشی با اشاره به اینکه بین 2 تا 4 میلیون سعودی با درآمد ماهانه کمتر از 530 دلار (روزی 17 دلار) زندگی می نمایند بیان کرد بیکاری و فقر در حال افزایش است و دولت سعودی میزان فقر را پنهان می نماید. همه این ها در حالی است که نشانه های بدی از کسری بودجه عربستان شنیده می شود. به عنوان نمونه مؤسسه اعتبارسنجی استاندارد اند پورز، پیش بینی کرد کسری بودجه دولت عربستان سعودی به طور متوالی افزایش یابد.

سید محمدعلی خطیبی، نماینده پیشین ایران در اوپک در گفت وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه مالی خبرنگاران، با اشاره به مذاکرات اخیر اعضای اوپک در مورد میزان فراوری نفت گفت: اعضای اوپک نتوانستند در نشست روز آدینه خود با فراورینمایندگان غیر عضو به توافقی بر سر کاهش میزان کنونی عرضه دنیای نفت برسند. در واقع میزان کاهش 1.5 میلیون بشکه ای با همکاری روسیه توافق شده بود اما در این میان غیر اوپکی ها مخالفت کردند. به دنبال این تصمیم قیمت نفت به حالت رها شده در آمده است. امروز هم کشور عربستان قیمت نفت را کاهش داد و نفت خود را با کشور آمریکا با قیمت 7 دلار، آسیا 3 دلار و اروپا 5 دلار ارزان تر معامله کرد. بسیاری از کارشناسان در این زمینه این کاهش قیمت نفت را جنگ نفتی می نامند. عدم توافق اعضای اوپک و غیراوپک به ویژه روسیه برای کاهش فراوری دنیای نفت باعث شد تا قیمت نفت برنت به زیر 50 دلار در هر بشکه سقوط کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، براساس اعلام وزیر انرژی روسیه، هیچ توافق دیگری برای کاهش فراوریات نفتی مابین مسکو، متحدانش و اعضای اوپک وجود نداشته و گروه اوپک پلاس همچنان شرایط بازار را رصد خواهد نمود.به دنبال مخالفت روسیه با پیشنهاد اوپک مبنی بر کاهش فراوریات بیشتر نفت در راستای حمایت از قیمت ها و تثبیت آن، بهای نفت بیش از 7 درصد سقوط کرد.سازمان کشورهای فراورینماینده نفت امیدوار بودند با متقاعد کردن روسیه بتوانند با آثار نامطلوب مالی ناشی از شیوع ویروس کرونا بر تقاضای نفت دنیا، مقابله نموده و در راستای تثبیت بازار قدم بردارند.با این حال، الکساندر نواک با تایید مخالفت روسیه با این تصمیم گفت: با توجه به تصمیم اتخاذ شده، از اول آوریل 2020 (13 فروردین ماه 99) به بعد نه ما (مسکو) و نه هیچکدام از اعضای اوپک و غیراوپک ملزم به کاهش فراوریات نفتی نیستیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، روز دوشنبه قیمت نفت در حالی 30 درصد سقوط کرد که به دنبال توافق نکردن روسیه و اوپک برای کاهش فراوری نفت، عربستان قیمت فروش نفت خود را پایین آورد تا جنگ قیمت به صورت علنی شروع شود. قیمت پیش خرید هر بشکه نفت خام برنت 30 درصد سقوط کرد و به 31.02 دلار رسید، که پایین ترین سطح از فوریه 2016 تا کنون است. قیمت پیش خرید هر بشکه نفت خام نیمه سنگین تگزاس غرب آمریکا هم 27 درصد سقوط کرد و به 30 دلار رسید که پایین ترین قیمت از فوریه 2016 تا کنون است. اگر معاملات امروز به همین منوال بگذرد، این بدترین روز شاخص نفت آمریکا از ژانویه 1991 و جنگ خلیج فارس و دومین روز تاریک تاریخ آن خواهد بود. جان کیلداف از اگین کپیتال می گوید: عربستان سعودی که نتوانست مشکل فراوری مازاد را حل نماید حالا به دنبال همه را با خود به پایین بکشد. البته عربستان سعودی تا به حال در بین همه فراورینمایندگان با کمترین هزینه فراوری می نموده است (و تحمل قیمت پایین تری را دارد). او ادامه داد: باید منتظر واکنش سایر فراورینمایندگان، به ویژه فراورینمایندگان نفت شیل آمریکا بود.

علیرضا سطانی استاد دانشگاه و کارشناس اقتصاد انرژی در گفت وگو با خبرآنلاین می گوید: شکست عظیم عنوانی است که بسیاری از ناظران سیاسی و مالی برای اجلاس اخیر اوپک به کار می برند. چرا شکست عظیم؟ اوپک و به عبارت دقیق تر اوپک پلاس، پس از 4 سال نتوانست به توافق جامعی برای کاهش فراوری نفت اعضا دست پیدا کند. قیمت نفت در پی بروز و شیوع ویروس کرونا به خصوص در چین و کشورهای آسیایی به شدت در 2 ماه گذشته پایین آمده بود و انتظار می رفت با توجه به کاهش تقاضا، کشورهای عضو اوپک به همراه کشورهای فراوری نماینده نفت غیر اوپک در اقدامی فوق العاده، دست به کاهش فراوری نفت بزنند تا مانع از کاهش بیشتر قیمت ها در بازار شوند اما چنانکه در یادداشتی که در روز پنج شنبه با عنوان چالش اوپک؛ کرونا یا روسیه در خبرآنلاین هم منتشر شد، پیش بینی کردم که دستیابی به این هدف در اجلاس 178 اوپک (پنج شنبه و آدینه گذشته)، بسیار سخت است چرا که از قبل از برگزاری اجلاس نشانه هایی مبنی بر عدم همکاری کشورهای غیراوپک برای ان کاهش وجود داشت و عملا هم رخ داد.

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: ایرنا
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 24636

به "خبرنگاران آثار شکست مذاکرات اوپک پلاس بر بازار انرژی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران آثار شکست مذاکرات اوپک پلاس بر بازار انرژی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید