خبرنگاران سالانه 2 میلیون کیلووات برق خورشیدی در خراسان شمالی تولید می شود

به گزارش مجله یک کامپیوتر، بجنورد- خبرنگاران- رییس گروه تحقیقات و مجری انرژیهای تجدیدپذیر شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی گفت: سالانه 2 میلیون کیلووات برق در 92 نیروگاه خورشیدی استان تولید می شود که این میزان، مصرف 904 خانواده را تامین می کند.

خبرنگاران سالانه 2 میلیون کیلووات برق خورشیدی در خراسان شمالی تولید می شود

به گزارش روز شنبه دفتر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی، اسماعیل حسین پور گفت: از این میزان، 55 نیروگاه خورشیدی توسط بخش خصوصی و 28 نیروگاه نیز در سازمان ها و ادارات دولتی راه اندازی شده است.

وی گفت: برای همه دارندگان نیروگاه های خورشیدی بخش خصوصی که با سرمایه شخصی و بهره مندی از تسهیلات با معرفی شرکت توزیع نیروی برق استان به بانک های عامل این نیروگاه ها را احداث کرده اند، چهار میلیارد و 300 میلیون ریال بابت انرژی تولیدی در خرداد و تیرماه به مالکان نیروگاه خورشیدی واریز شد.

وی گفت: طبق دستور العمل ابلاغی معاون اول رییس جمهور، همه دستگاه ها و ادارات دولتی موظف هستند که حداقل 20 درصد برق مصرفی خود را از انرژی های تجدید پذیر تامین کنند در غیر این صورت هر کیلووات ساعت مصرف برق آن ها با قیمت آزاد 10 هزار و 400 ریال محاسبه خواهد شد.

وی در باره بهره مندی مددجویان کمیته امداد و بهزیستی استان نیز گفت: تفاهم نامه ای با نام طرح برکت آفتاب برای احداث نیروگاه خورشیدی در منازل مددجویان کمیته امداد و بهزیستی خراسان شمالی در سال 96 منعقد شد و سال گذشته از هزار و 350 خانواده های مددجویان معرفی شدند که منزل هزار و 200 خانواده از لحاظ فنی و ساخت گاه احداث نیروگاه مورد تایید قرار گرفت اما به دلیل تخصیص نیافتن اعتبار لازم از طرف اداره های مرتبط، اجرای طرح محقق نشد.

به گفته وی در صورت احداث نیروگاه های خورشیدی برای مددجویان، طبق برآورد احداث آن در سال 97، مبلغ 250 میلیون ریال هزینه نیاز داشت در حالی که اکنون این میزان به 500 تا 550 میلیون ریال افزایش یافته است.

وی ادامه داد: با این وجود برای آن تعداد محدود از مددجویان که در اوایل سال 97 نیروگاه خورشیدی پنج کیلووات احداث شد، به ازای هر 2 ماه تولید انرژی به عنوان مثال برای دو ماه خرداد و تیر 99 حدود مبلغ 40 میلیون ریال به حساب آن ها واریز می شود که با بخشی از آن می توانند اقساط تسهیلاتی مبلغ ماهانه 6 میلیون و 500 هزار ریال را که برای احداث نیروگاه خورشیدی دریافت کرده اند، پرداخت کنند.

رییس گروه تحقیقات و انرژی های تجدید پذیر اضافه نمود: در حال حاضر سه نیروگاه 10 مگاوات، 2 نیروگاه پنج مگاوات و 2 نیروگاه 2 مگاوات توسط سرمایه گذاران داخلی و خارجی در مراحل پی گیری احداث است که همه زمین های مورد نیاز برای احداث واگذار شده و برخی نیز در مراحل جذب اعتبارات استانی و بین المللی است.

نیروگاه های خورشیدی متصل به شبکه دارای برخی مزایا هستند البته در کنار آن نیروگاه های خورشیدی جدا از شبکه نیز وجود دارد که آن ها نیز برای مناطق صعب العبور و مکان هایی که شبکه برق ندارند، مورد استفاده قرار می گیرند.

رییس گروه تحقیقات و انرژی های تجدید پذیر شرکت توزیع نیروی برق استان بیشترین کاربرد این نوع نیروگاه های خورشیدی را در بین عشایر ذکر کرد و گفت: سال های گذشته 400 دستگاه پنل خورشیدی به عشایر استان با حمایت دستگاه مربوطه تحویل داده شد و با توجه به وجود پنج هزار و 200 خانوار عشایر در استان، امیدواریم با حمایت مسوولان و جذب اعتبارات، بقیه خانوارهای عشایر نیز از این پنل های خورشیدی بهره مند شوند.

وی به برق رسانی با بهره گیری از نیروگاه خورشیدی جدا از شبکه به منطقه پست دره اشاره و ذکر می کند: در این منطقه 31 خانواده با فاصله پنج کیلومتری در سه روستا ساکن هستند که حدود 2 سال برق رسانی به این منطقه با احداث نیروگاه جدا از شبکه انجام می شود و دستگاه ها به نوعی طراحی شده است که بتواند تا 2 روز در صورت کمبود نور آفتاب نیز انرژی الکتریکی را ذخیره کند. و چندین روستای دیگر در مرحله احداث مولدهای خورشیدی است.

در حال حاضر 99.9 درصد جمعیت شهری و روستایی این استان از برق برخوردار شده اند.

با احتساب برق مصرفی مشترکان بزرگ صنعتی از جمله پتروشیمی و سیمان بجنورد، ریخته گری اسفراین و آلومینای جاجرم، مصرف برق استان به 400 مگاوات نیز در روز می رسد.

این شرکت 353 هزار و 698 مشترک دارد که84 درصد مشترکان برق خراسان شمالی مربوط به بخش خانگی، چهار درصد ادارات و دستگاه های خدمات رسان، یک درصد کشاورزی، کمتر از یک درصد صنعتی و 10 درصد سایر مصارف است.

خراسان شمالی 863 هزار نفر جمعیت دارد که 44 درصد آنان در روستاها سکونت دارند، همچنین 30 هزار نفر از جمعیت این استان عشایر هستند.

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: ایرنا
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 40293

به "خبرنگاران سالانه 2 میلیون کیلووات برق خورشیدی در خراسان شمالی تولید می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران سالانه 2 میلیون کیلووات برق خورشیدی در خراسان شمالی تولید می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید