خبرنگاران موسیقی بختیاری گنجینه فرهنگی تاریخی خوزستان است

به گزارش مجله یک کامپیوتر، اهواز - خبرنگاران - یک پژوهشگر موسیقی خوزستان گفت : موسیقی محلی بختیاری از جمله موسیقی های مقامی این استان است که تا به امروز با نگاه تخصص موسیقیایی، معرفی نشده و مورد پژوهش نشده است ، این نوع موسیقی یکی از نواهای شناخته نشده موسیقی سنتی و عنصری از هویت قوم بختیاری در خوزستان است.

خبرنگاران موسیقی بختیاری گنجینه فرهنگی تاریخی خوزستان است

کاظم پوره شنبه در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران با اشاره به پژوهش و تحقیق در خصوص موسیقی بختیاری در استان خوزستان گفت: هدف از پژوهش و تحقیق برای شناخت موسیقی بختیاری ، معرفی هنر موسیقی آئینی ، فرهنگ بومی ، آوازهای محلی است تا این نوع موسیقی سنتی و محلی به نسل های آینده منتقل گردد .

دستگاه های موسیقی بختیاری

پوره گفت : موسیقی بختیاری در دستگاه های شور ، شوشتری ، ماهور و کرد بیات نواخته می گردد .

وی ادامه داد : در مجالس عروسی نوازنده ، مقامی را بانام سربُردار به معنی سربلند کن ببین چه خبر است می نوازد .

این پژوهشگر موسیقی بختیاری با اشاره به انواع ریتم و مقام نوازی در موسیقی بختیاری گفت : موسیقی محلی در قوم لربختیاری از چوپی یک ، 2 و سه ، دستمال بازی و پایکوبی دسته جمعی 2پا ، سه پا ، چهار دستمالی ، گوشه دهکردی ، مجسمه تشکیل شده است .

پوره ادامه داد :از سازهای مورد استفاده در موسیقی بختیاری می توان به کرنا و سورنا و در برخی مواقع کمانچه اشاره کرد ؛ نوازندگان نی به 2 شکل کنار لب که موسیقی چوپانی نام دارد وبه صورت آکادمیک این ساز را می نوازند .

موسیقی سوزناک بختیاری

پوره موسیقی محلی بختیاری را در 2بخش موسیقی سوزناک و موسیقی شاد مطرح نمود و افزود : موسیقی سوزناک بختیاری سینه به سینه از اجداد به نسل بعد منتقل شده است ، این موسیقی نغمه ها و آوازهایی هستند که مادران و پدران وقایع و اتفاقات روز و احساسی خود را با نوایی آهنگین می خواندند.

وی افزود : موسیقی بختیاری در مراسم مثل خون بس به این گونه است که نوازنده غم و غصه خود را در شعر و نوای موسیقی به شکل سوزناک در آواز می خواند .

این محقق موسیقی استان خوزستان ادامه داد : یک نوع موسیقی سوزناک بختیاری مربوط به طایفه خدرسرخ در دستگاه شور خوانده می گردد که همزمان در حین خواندن وارد دستگاه شوشتری می گردد و مجدد به دستگاه شور برمی گردد که این تغییر دستگاه موسیقی نیاز به یک تجربه و دانش موسیقیایی دارد و نوازنده باید بتواند این تکنیک را به خوبی اجرا کند.

پوره افزود : ازانواع موسیقی سوزناک بختیاری ، لالایی های مادرانی است که با اشاره به مسائل روزمره برای بچه ها خود آواز می خوانند ، این نوع موسیقی در طوایف بختیاری با شیوه های گوناگون خوانده می گردد ، لالایی برای بچه ها با این مضامین مثل لالالا گرگ کالی کُرمه نخوری تا مِنِ مالی لالالا گرگ پیر دندون دراز کُرمه نَخُوری تا بعد نماز می خواندند .

وی گفت : نوعی آواز در موسیقی بختیاری است که هنگام شکار خوانده می گردد ، فرد شکارچی هنگام موفقیت در شکار لقبی به نام آن حیوان شکار شده مثل خرس، گرگ یا حیوانات درنده را می گرفت.

موسیقی شاد بختیاری

پوره موسیقی شاد بختیاری را متنوع مطرح نمود و گفت : در فرهنگ بختیاری مراسم عروسی از مراسم های خاص و موسیقیایی است که در وصف عروس و داماد خوانده می گردد ، نواختن موسیقی با سازهای سرنا و کرنا در مجالس شادی با پایکوبی های مختلف مقامی همراه است که با فرهنگ این قوم عجین شده است .

وی ادامه داد : موسیقی بختیاری از غنای بالایی برخوردار است ، هنگام نواختن موسیقی ، نوازنده متناسب با حضور مهمانانی که از سایر اقوام عرب ، ترک قشقایی و ... هستند گوشه موسیقی خود را تغییر داده و به افتخار حضور آن شخص موسیقی قوم میهمان را می نوازد.

این محقق موسیقی از نوازندگی ساز نی در میان قوم لر اشاره کرد و افزود : در این نوع نوازندگی افرادی که عاشق می شدند با نواختن نی با مخاطب ذهنی خود حرف می زنند و مدحی در وصف معشوقه خود می نوازند .

جایگاه موسیقی بین المللی بختیاری

پوره از اجرای موسیقی بختیاری در ارکستر سمفونیک گفت و گفت : با نت نویسی موسیقی بختیاری برای اجرا در ارکستر سمفونیک ، این موسیقی را در برخی از کشورهای اروپایی اجرا کرده ام .

این نوازنده با بیان اینکه اگر ترانه های بختیاری به نسل های آینده منتقل نشوند فراموش خواهند شد گفت : ترانه های محلی به طور کلی بیشتر توسط زنان و دختران قوم خوانده می گردد، در این نوع ترانه خوانی جمع حاضر تک خوان را همراهی می کنند ، شعر این ترانه ها در وصف یک موضوع خاصی است ، از ترانه های معروف بختیاری می توانیم به شیرین شیرین ، حناحنا ، نی نای ، آهای گل و ... اشاره کرد .

وی ادامه داد :مجموعه ای از اشعار و ترانه های ماندگار بختیاری را که بخش عمده آن از زنده یاد حاجت پوره ، علی محمد وفایی و مهر علی نجاتی می باشد ، بررسی و نت نویسی کرده ام .

این پژوهشگر موسیقی تالیف کتاب موسیقی و ترانه های بختیاری را در کارنامه خود دارد که در این خصوص اظهار کرد : کتاب موسیقی و ترانه های بختیاری، اولین کتاب تخصصی در زمینهٔ شناخت و پژوهش در زمینهٔ موسیقی بختیاری است .

پوره نوازندهٔ پیانو، ردیف دان، آهنگساز، پژوهشگر و نویسندهٔ کتاب موسیقی و ترانه های بختیاری است ، کتاب تخصصی شناخت و پژوهش در زمینهٔ موسیقی بختیاری و هویت موسیقی شوشتر را تالیف کرده است .

وی شاگرد حسین دهلوی ، پرویز مشکاتیان و فرهاد فخرالدینی است که در سبک های موسیقی سنتی ایرانی و موسیقی کلاسیک با سازهای محلی و پیانو به صورت تخصصی فعالیت کرده است .

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: ایرنا
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 39647

به "خبرنگاران موسیقی بختیاری گنجینه فرهنگی تاریخی خوزستان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران موسیقی بختیاری گنجینه فرهنگی تاریخی خوزستان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید