خراسان شمالی چشم به راه اتمام بزرگراه بجنورد - جنگل گلستان

به گزارش مجله یک کامپیوتر، با گذشت بیش از یک دهه از احداث بزرگراه بجنورد به جنگل گلستان ، اتمام و بهره برداری آن ماه های پایانی خود را سپری می نماید.

خراسان شمالی چشم به راه اتمام بزرگراه بجنورد - جنگل گلستان

به گزارش خبرنگار از ، محور بجنورد- جنگل گلستان، قطب گردشگری (استان های شاقتصادی) کشور را به قطب زیارتی (مشهد) متصل می نماید و یکی از جاده های پر رفت و آمد محسوب می گردد، از سویی این محور به علت کم عرض و دوطرفه بودن یکی از پرحادثه ترین جاده های کشور به شمار می رود. محور جنگل گلستان- بجنورد 163 کیلومتر است که از این میزان 140 کیلومتر در خراسان شاقتصادی و 23 کیلومتر نیز در استان گلستان واقع شده است.

چهاربانده شدن محور پرخطر بجنورد - جنگل گلستان در خراسان شاقتصادی از مصوبه های دولت دهم بود که هر چند عملیات از سال 87 شروع شد و قرار بود در مدت چهار سال به اتمام برسد، اما اکنون 12 سال است که در کوچه پس کوچه های دریافت اعتبارات معطل است. این پروژه در پنج قطعه بجنورد به آشخانه به طول 34 کیلومتر، آشخانه به چمن بید به طول 41 کیلومتر، چمن بید به رباط قره بیل به طول 24 کیلومتر، رباط قره بیل به چشمه خان به طول 24 کیلومتر و چشمه خان به جنگل گلستان به طول 15 کیلومتر در دست اجرا واقع شده است.

موقعیت مهم مواصلاتی خراسان شاقتصادی موجب شده است سالانه چند میلیون مسافر با انواع خودرو های عمومی و باری از جهت بجنورد به جنگل گلستان تردد نمایند در حالی که این جاده از نظر زیرساختی برای این حجم تردد مناسب نیست.

شرایط نامناسب محور بجنورد- جنگل گلستان شدت تصادفات فوتی در این جاده را افزایش داده است به گونه ای که تصادفات رانندگی و کشته های فراوان در این جهت سبب شده تا این محور از سوی بعضی از رسانه ها به عنوان جاده مرگ شهرت پیدا کند، اما با وجود این طرح احداث بزرگراه بجنورد ـ جنگل گلستان در این جهت، چندین سال است که در دست اجرا واقع شده است و به علت کمبود اعتبار اجرای آن تا چند ماه گذشته به کندی پیش می رفت.

با عبور از محور بجنورد به جنگل گلستان در ماه های اخیر متوجه سرعت در اجرای این می شویم و هر چند ماه، چند کیلومتر از این محور حیاتی استان در حال بهره برداری است و هم اکنون 85 درصد این پروژه اجرا شده است.

عبدالمجید نژادصفوی مدیرکل راه و شهر سازی خراسان شاقتصادی گفت: در چند ماه گذشته فرایند احداث پروژه جنگل گلستان به بجنورد پیشرفت قابل توجهی داشته است.

نژادصفوی با اشاره به برگزاری جلسات هفتگی و ویدئو کنفرانسی، قول های مساعدی از جانب نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه کشور جهت انجام تعهدات داده شده است، اضافه نمود: تکمیل پروژه بزرگراه بجنورد- جنگل گلستان به طول 143 کیلومتر به عنوان، مصوبه سفر رییس جمهوری، باید تا سرانجام سال 99 محقق گردد.

او با بیان اینکه برای تحقق این مصوبه تا به امروز اعتبارات لازم تخصیص یافته است، عنوان نمود: سهم اعتبارات سال 98 در حوزه خراسان شاقتصادی مبلغی بالغ بر 650 میلیارد ریال پرداخت شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شاقتصادی گفت: در لایحه بودجه سال 99، هزار میلیارد ریال برای اجرای پروژه راهسازی بجنورد-جنگل گلستان در نظر گرفته شده که این رقم تا سرانجام انجام این پروژه افزایش می یابد.

نژاد صفوی با بیان اینکه پروژه راهسازی محور بجنورد به جنگل گلستان در ردیف پروژه های جهش فراوری نهاده شد، اضافه نمود: 500 میلیارد ریال اعتبار نیز از پروژه های جهش فراوری اختصاص یافته است که در حال پیگیری، ابلاغ و دریافت آن هستیم.

او گفت: پیگیری های زیادی برای تسریع در اجرا و اتمام پروژه و تامین اعتبار لازم اجرا شده است، البته به علت شرایط جوی و بارندگی ها، بستر برای اجرای پروژه های راهسازی مناسب نیست و سرعت انجام کار، در ماه های سرد سال کاهش می یابد، اما کوشش می گردد با اعمال تمهیدات لازم از جمله اجرای بتن غلطکی و تزریق بخار، به پروژه سرعت داده گردد.

نژادصفوی عنوان نمود: جایگزین کردن بتن با آسفالت، هزینه های کار با توجه به شرایط جوی علاوه بر آن، در این شیوه، کار در شرایط سرمای هوا هم وجود دارد از این رو سرعت کار بالا می رود.

او با بیان اینکه تا به امروز 96 کیلومتر از طول 143 کیلومتری جهت بجنورد-جنگل گلستان، به صورت چهارخطه به اتمام رسیده است، اظهار کرد: تا یک ماه آینده 6 کیلومتر از محور بدرانلو به بهره برداری خواهد رسید.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شاقتصادی در مورد اقدامات ایمنی اجرا شده در این محور، اضافه نمود:با توجه به قرارگیری چندین روستا در این محور و ساکنینی که از عرض جاده را برای عبور مرور استفاده می نمایند، پل زیرگذر، روشنایی و شیار لرزاننده برای افزایش ایمنی پیش بینی شده است.

نژاد صفوی در پاسخ به سوال کمبود پمپ بنزین و مجتمع خدمات رفاهی در این محور که میزان تصادفات را افزایش می دهد، گفت:در کنار مشکل فرهنگ رانندگی که در کشور وجود دارد، نبود پمپ بنزین در یک طرف محور و دور زدن مسافران جهت دسترسی را می توان یکی از عوامل تصادفات دانست، با این تفاسیر اگر شخصی قصد سرمایه گذاری در مورد احداث پمپ بنزین در محور بجنورد به جنگل گلستان را داشته باشد، راهداری و حمل و نقل استان حمایت میکند.

او در مورد نشست زمین در محور هایی از این پروژه، گفت:در سال های گذشته خراسان شاقتصادی با مشکل خشکسالی روبرو بود، تغییر شرایط آب و هوایی و افزایش میزان بارندگی ها در اوایل سال منجر به نشست قسمت هایی از این محور شد، با آنالیز های اجرا شده و برداشت خاک معین شد در عمق 15 متری زیر زمین رطوبت وجود ندارد و جاده قدیم همانند سدی اجازه تخلیه آب را نداده که باعث نشست شده است، در حال حاضر این بخش ها بازسازی شده و در بارندگی ها بعدی مسئله ای بوجود نیامده است.

  • تخصیص 460 میلیارد ریال اعتبار به راه بجنورد - جنگل گلستان
  • دستور برای تکمیل پروژه محور ارتباطی بجنورد به جنگل گلستان صادر شد

نژادصفوی مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شاقتصادی از اتمام پروژه راهسازی محور بجنورد - جنگل گلستان تا سرانجام سال 99 اطلاع داد و تاکید نمود:کوشش ما بر این است این پروژه تا سرانجام سال جاری به اتمام برسد، اما با نزدیک شدن به فصل سرما و تغییر شرایط آب و هوایی امکان دارد اتمام پروژه تا سرانجام سال اقتصادی یعنی ماه های ابتدایی سال 1400 طول بکشد.

نظریان مدیرکل منطقه شرق گفت:کل این پروژه 280 کیلومتر است که که 230 کیلومتر آن به بهره برداری رسیده و 50 کیومتر آن در دست ساخت است.

نظریان مشکل اصلی در فرایند انجام این پروژه را محصول قیر عنوان نمود و اضافه نمود: 150 میلیارد تومان اعتبار برای قیر، آرماندو و سیمان احتیاج است.

او اظهار کرد:سال گذشته اعتبار قیر در قانون رایگان پیش بینی شد، اما اگر سال جاری رایگان نباشد به شدت به مشکل بر می خوریم.

مدیر کل منطقه شمال شرق در پاسخ این سوال که چرا انجام این پروژه به درازا کشیده شده است، اضافه نمود:احداث بزرگراه به طول 280 کیلومتر کار آسانی نیست و عمده به تاخیر افتادن ها کمبود اعتبار است، اگر اعتبارات تامین گردد به هدف خواهیم رسید.

نظریان در ادامه این تبادل نظر از افزایش شدید هزینه ها گفت و عنوان نمود:در بحث هزینه مصالح ، افزایش 3 برابری را شاهد بودیم، بصورت مصداقی قیر از یک میلیون و 700 هزار به 4 میلیون 700 هزار افزایش یافته است.

او در مورد مطالبات پیمانکاران، گفت:60 میلیارد تومان مطالبات پیمانکاران است که روز به روز هم بیشتر می گردد.

مدیر کل منطقه شرق شرق اضافه نمود:در هفته دولت 23 کیلومتر از باند دوم کنارگذر شاقتصادی بجنورد با اعتبار 46 میلیارد تومان به بهره برداری رسید.

بنابر اعلام پلیس خراسان شاقتصادی از ابتدای سال جاری در مجموع 197 تصادف (فوتی، جرحی و خسارتی) در محور بجنورد به جنگل گلستان به وقوع پیوسته است که در نتیجه آن 11 فوتی و 84 مجروح به همراه داشت.

بر اساس این گزارش در سال 98 مجموع تصادفات محور بجنورد به جنگل گلستان 687 مورد، تعداد فوتی ها 45 نفر و مجروحین 314 نفر اعلام شد.

  • 3 کشته و یک مجروح حاصل واژگونی پراید
  • جان باختن 46 نفر سال جاری در محور های خراسان شاقتصادی

پلیس علت اصلی این تصادفات را انحراف به چپ، تخطی از سرعت مطمئنه و خستگی و خواب آلودگی عنوان نمود.

ایمانی از ساکنین بجنورد گفت:سال 1382 ، شش نفر از اعضای خانواده من در این محور بر اثر تصادف فوت کردند.

ماجرای این تصادف در خاطرم هست ،این حادثه تلخ ، تا ماه ها از ذهن ها بیرون نمی رفت، همه معتقد بودیم اگر این محور استانداردهای لازم را می داشت شاید این اتفاق هرگز نمی افتاد.

ادامه پیگیری ها در چگونگی اتمام محور چهار بانده بجنورد- جنگل گلستان به کمیسیون عمران مجلس و آذری نماینده فاروج و عضو کمیسیون عمران مجلس رسیدم.

درک این موضوع که چرا اتمام این پروژه ملی بیش از 12 سال به طول کشیده، اینجا در لابه لای پفراینده های آنالیز نشده مجلس پیدا می گردد.

محور بجنورد -جنگل گلستان یکی از محور های حیاتی کشور است، بهره برداری از این محور بار سنگینی را از دوش مردم و مسئولین بر می دارد. شاید کمتر خانواده ای در کشور یا منطقه شمال شرق وجود داشته باشد که نزدیکان یا وابستگان دور دست خوش آسیب از این جاده نشده باشد.

علیرغم اطلاع قبلی و با گذشت نزدیک به یک هفته از پیگیری های بنده از مجلس و برنامه هایشان در مورد این محور تنها جوابی که به بنده داده شد،رسیدن به عناصر خبری بود (چه، چگونه، چرا، کجا و....) و بهتر بگویم در بطن این چرایی ها جوابی ساده و واضح ما باید آنالیز کنیم!!!!!.

اما امید زنده است و مردم خراسان شاقتصادی نیز چند ماهی دیگر چشم انتظار می ایستند تا شاید اینبار شمارش جوجه ها در پاییز که نه، ولی در بهار سال آینده و آنطوری که وعده داده شد در سرانجام سال اقتصادی 1399 به درستی شمارش گردد.

نویسنده گزارش اکرم دانش طلب

د

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 42504

به "خراسان شمالی چشم به راه اتمام بزرگراه بجنورد - جنگل گلستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خراسان شمالی چشم به راه اتمام بزرگراه بجنورد - جنگل گلستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید