داروهای تک نسخه ای باید در نظام دارویی ایران مورد توجه قرار گیرد

به گزارش مجله یک کامپیوتر، به گزارش خبرنگاران، علی محمد مرادی نماینده قروه و دهگلان در مجلس امروز دت نطق پیش از دستورخود گفت: تعدادی دارو در کشورهای اروپایی و آمریکایی مورد استفاده قرار می گیرد اما در ایران هنوز ثبت نشده است، نه به این دلیل که دارو تایید نشده است بلکه فرایند ثبت دارو در این مستلزم مدت زمان طولانی قریب به چند سال می باشد.

داروهای تک نسخه ای باید در نظام دارویی ایران مورد توجه قرار گیرد

وی با انتقاد از این روند اضافه کرد: این داروها برای بیماران بدحال به ویژه بیماران سرطانی تجویز می گردد و استفاده از ایران داروها ممکن است شانس زنده ماندن را برای بیماران ایجاد کند در حالی که با طولانی شدن زمان ثبت و در دسترس قرار دریافت دارو موجب بروز مسائل عدیده ای برای مردم و بیماران خاص میگردد.

وی گفت: روش تهیه داروهای تک نسخه ای یاری می نماید که تا همه اقشار بتوانند آن دارو را تهیه و در دسترس داشته باشند و این روش تک نسخه ای که در کشورهای اروپایی از جمله کانادا و حتی برخی از کشورهای منطقه به روش تجویز بیمار محور شناخته می گردد، رایج است.

مرادی اضافه کرد: این روش یاری می نماید که داروهای جدید با سرعت و سهولت در اختیار بیمار قرار گیرد و چون بیمار محور و به نام بیمار تهیه شده است راه سواستفاده مسدود می گردد. از سوی دیگر فرایند ثبت داروی جدید به صورت موازی با این روند ادامه میابد.

نماینده قروه و دهگلان گفت: در غیر اینصورت و با توجه به بند ج از ماده 87 پیشنهادی دولت در خصوص نظام دارویی که تجویز داروهای تک نسخه ای ممنوع است، این مسئله سبب بروز مسائل عدیده ای برای بیماران می گردد و این ممنوعیت آغازی است برای تهیه دارو به روش های خطرناک از جمله قاچاق، در نتیجه شاهد تهیه دارو با قیمت های گران و تقلبی خواهیم بود و این خود می تواند صدمات جبران ناپذیری به بیماران وارد نماید.

مرادی پیشنهاد کرد برای جلوگیری از بروز چنین بحرانی در حوزه دارو و عدم فشار به بیماران خاص، بهتر است این بند به صورت زیر تصحیح گردد و در کنار فهرست رسمی داروهای ایران عبارت تک نسخه ای قرار گیرد.

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 15929

به "داروهای تک نسخه ای باید در نظام دارویی ایران مورد توجه قرار گیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "داروهای تک نسخه ای باید در نظام دارویی ایران مورد توجه قرار گیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید