روسیه: مسئولیت انباشت اورانیوم غنی شده ایران با آمریکا است

به گزارش مجله یک کامپیوتر، به گزارش خبرنگاران به نقل از اسپوتنیک، ولادیمیر ارماکف مدیر مرکز منع اشاعه و کنترل تسلیحاتی وزارت خارجه روسیه می گوید ایران به دلیل تحریم های آمریکا که مانع از اجرای بعضی از مفاد برجام می گردد؛ قادر به صادر کردن مازاد اورانیوم غنی شده و آب سنگین خود نیست.

روسیه: مسئولیت انباشت اورانیوم غنی شده ایران با آمریکا است

وی اضافه کرد: تهران دقیقاً همان کاری را انجام می دهد که واشنگتن با اعمال تحریم های هسته ای اخیر خواهان شده است. آمریکا صادرات اورانیوم غنی شده و آب سنگین را غیرممکن نموده است. بنابراین، ایران نیز آنها را ذخیره می نماید و در این میان، تنها واشنگتن مستحق سرزنش است.

ارماکف اضافه کرد: ایران هرگز ان پی تی را نقض ننموده و با برداشتن گام های بی سابقه در راستای تضمین شفافیت برنامه هسته ای خود در چارچوب برجام موافقت کرد. در این میان، اقدام واشنگتن در تضعیف توافق های مهم بین المللی که موجب تقویت امنیت جهانی و منطقه ای است؛ تهدید جدی علیه رژیم منع اشاعه است.

وی همچنین از بابت عدم پاسخگویی مناسب جامعه بین الملل به سیاست های مخرب آمریکا ابراز تاسف کرد.

به گفته ارماکف، سال میلادی گذشته، روسیه و چین سندی را در راستای حمایت از برجام ارائه دادند که اتحادیه اروپا و دیگر متحدان آمریکا از پیوستن به آن اجتناب کردند و اکنون همه شاهد نتیجه چنین رویکردی هستند.

لازم به ذکر است آمریکا چندی پیش بعضی از معافیت های همکاری هسته ای با ایران را لغو کرد و مدعی شد که از این پس، ایران مجاز به ارسال مازاد آب سنگین فراوری شده در تسهیلات اراک به عمان نیست.

واشنگتن همچنین مدعی شد که انتقال اورانیوم غنی شده به خارج از ایران در ازای اورانیوم طبیعی تحریم پذیر خواهد بود.

آمریکا همچنین یاری به توسعه نیروگاه هسته ای بوشهر را نیز تحریم پذیر خاطرنشان کرد. این مجموعه در حال حاضر یک راکتور ساخت روسیه دارد حال آنکه طبق توافقی که در 2014 حاصل شد؛ قرار شد روسیه 8 راکتور دیگر نیز بسازد.

این در حالی است که حسن روحانی رئیس جمهوری ایران نیز هفته گذشته در پاسخ به عهدشکنی های مکرر آمریکا، بعضی از اقدامات برجامی ایران را تعلیق کرد.

وی طی اظهارات خود گفت: از 2 اقدامی که تاکنون انجام می دادیم صرف نظر خواهیم کرد. این دو اقدام در واقع به یک بیان ساده دو فروش بوده است، یعنی هرگاه مواد غنی سازی شده به 300 کیلوگرم می رسید اضافه بر آن را به کشوری می فروختیم و در عوض آن کیک زرد می گرفتیم. از امروز این فروش متوقف می گردد.

رئیس جمهوری ایران ادامه داد: اقدام دیگر ایران این بود که هر گاه آب سنگین از 130 تُن بیشتر می شد ما مقدار اضافی را به کشوری می فروختیم. از امروز این فروش را هم متوقف می کنیم پس اقدام امروز جمهوری اسلامی ایران توقف دو اقدام در فروش بود، یعنی اورانیوم غنی سازی شده و آب سنگین را از امروز دیگر نمی فروشیم البته این اعلام ما برای 60 روز است و به طرف مقابل خاطرنشان کردیم که اگر تا خاتمه 60 روز، 5 کشور پای میز مذاکره آمدند و با آنها مذاکره نموده و به نتیجه رسیدیم و منافع اصلی ما که نفت و بانک به عنوان دو منابع مهم کشورمان تأمین گردد، به نقطه اول برمی گردیم. یعنی اگر تا 60 روز دیگر آنها رفتار خود را در برجام تا به امروز جبران کردند ما به تعهدات خود قبل از تصمیم امروز برمی گردیم.

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 7639

به "روسیه: مسئولیت انباشت اورانیوم غنی شده ایران با آمریکا است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روسیه: مسئولیت انباشت اورانیوم غنی شده ایران با آمریکا است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید