روش هایی بسیار موثر برای افزایش ضریب هوشی

به گزارش مجله یک کامپیوتر، چگونه ضریب هوشی خود را افزایش دهیم؟ روش های موثر برای افزایش IQ، چه غذاهایی هوشمان را کم یا زیاد می نمایند؟ اگر از مغز خود استفاده نکنید، غیر فعال میشود. فعال نگه داشتن مغز ذهن شما را هوشیار نگه میدارید.

روش هایی بسیار موثر برای افزایش ضریب هوشی

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری خبرنگاران، اگر از مغز خود استفاده نکنید، غیر فعال میگردد. فعال نگه داشتن مغز ذهن شما را هوشیار نگه میدارید. افرادی که از نظر ذهنی فعالیتهای چالش برانگیزی انجام میدهند کمتر در خطر بیماری آلزایمر قرار دارند. برای دستیابی به راهکارهایی ساده برای فعال نگه داشتن مغز متن زیر را بخوانید.

نظم و ترتیب را به هم بریزید

از آنجایی که که حواس پنجگانه در یادگیری نقش کلیدی ایفاء می نمایند بنابراین با استفاده از آنها می توان ذهن را تمرین داد. اگر راست دست هستید سعی کنید از دست چپتان بهره ببرید. راستا خانه تا محل کارتان را تغییر بدهید و راستاهای جدیدی را امتحان کنید. چشمهایتان را ببندید و سعی کنید غذاها را از روی طعمشان شناسایی کنید.کلمات را از سرانجام به ابتدا ادا کنید.

عقل سالم در بدن سالم!

تمرین بدنی مخصوصا تمرین هایی که باعث افزایش تعداد ضربان قلب می شوند مانند پیاده روی و شنا، باعث افزایش جریان خون به مغز نیز می شوند. اگرچه هنوز دانشمندان دلیل آن را نمی دانند اما اینگونه فعالیتها باعث افزایش خون موجود در مغز و نیز بهبود پیوندهای بین سلول های مغزی می گردد. با ادامه انجام فعالیت های بدنی، می توانید به حافظه، تخیل و حتی توانایی برنامه ریزی امورتان یاری کنید.

رژیم غذایی سالم برای قدرت ذهن

با انتخاب غذاهای سالم که برای قلب و تناسب اندام مفید هستند به کارکرد صحیح مغزتان نیز یاری می کنید. چاقی در میانسالی، زوال عقل در سالهای بعد را تا دو برابر افزایش می دهد. کلسترول و فشار خون بالا نیز بر میزان این احتمال می افزاید. چند نکته ساده را مد نظر داشته باشید:

  • از غذاهای سرخ کردنی کمتر بهره ببرید.
  • از روغن های سالم مانند روغن دانه های گیاهی بهره ببرید.
  • از میوه ها و سبزیجات رنگی مصرف کنید
  • مصرف ماهی فراموش نگردد
  • مراقب آنچه می نوشید باشید

می دانید که نوشیدن نوشابه های الکلی بر قضاوت، تکلم، حرکات و حافظه شما تاثیر منفی می گذارد. مصرف مداوم الکل در طولانی مدت باعث کوچک شدن لوب های پیشین مغز می گردد و این آسیب ها حتی با ترک الکل نیز برگشت پذیر نخواهند بود.

تمرین دادن ذهن با بازیهای کامپیوتری

بازیهای کامپیوتری بخشی از مغز را که مسئول کنترل حرکت، حافظه، برنامه ریزی و مهارتهای حرکتی است تحریک و فعال میکند و بعضی کارشناسان معتقدند بازی تنها می تواند مهارت شما در بازی را ارتقا دهد که البته هنوز توافقی در این زمینه وجود ندارد اما می توان به بچه ها اجازه داد زمان مشخصی را به بازیهای کامپیوتری اختصاص دهند.

موسیقی به ذهن یاری میکند

نواختن موسیقی در کودکی به بخش تفکر مغز یاری می کند در بزرگسالی بهتر کار کند. موسیقی به هماهنگی بهتر دست و بدن یاری می کند و حافظه و توانایی برنامه ریزی را نیز تقویت می کند. علاوه بر اینها موسیقی تفریح خوبی است. نگران نباشید، هیچ وقت برای شروع دیر نیست.

فردی اجتماعی باشید

صحبت کردن با دیگران در خانه، مدرسه یا اجتماع، عملکرد مغز را بهبود میبخشد. مطالعات نشان میدهند که فعالیتهای اجتماعی برای مغز مفید است بنابراین وارد فعالیتهای اجتماعی شوید، در کلاس مورد علاقه تان ثبت نام کنید یا با دوستانتان تماس بگیرید.

حفظ آرامش

استرس بیش از حد به بخش خاکستری مغز صدمه میزند. بخش خاکستری مغز دربردارنده سلولهایی است که اطلاعات را ذخیره و پردازش مینمایند. چند روش ساده برای آرام شدن:

  • نفس عمیق بکشید
  • موضوعی برای خندیدن و شاد شدن پیدا کنید
  • به موسیقی گوش کنید
  • یوگا یا مدیتیشن انجام دهید
  • خواب برای یاری به حافظه

همواره خواب کافی داشته باشید چون وقتی خسته باشید تمرکز برایتان سخت می گردد. وقتی پس از یادگیری مطلب جدیدی می خوابید، مغز اطلاعات جدید را ضبط می کند تا بعدا بتوانید آنها را به خاطر بیاورید.

موادغذایی برای افزایش هوش کدام اند؟

یک رژیم غذایی متعادل نمی تواند شما را نابغه بکند، اما توانایی تفکر تان را بهتر خواهد نمود.

مغز تان اگر با چربی های سالم، فیبر، پروتئین، ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها تغذیه گردد عملکرد بهتری خواهد داشت. اگر می خواهید قدرت مغزتان بیشتر بگردد, این 10 ماده غذایی را مصرف کنید.

1- آجیل

برای بهره وری بیشتر ذهنتان در میان وعده تان از آجیل بهره ببرید. مواد غذایی شیرین به شما انرژی سریعی می دهد که برای بلند مدت دوامی ندارد و این مواد غذایی بی ارزش را با بعضی چربی های سالم که به شما انرژی پایدار می دهد و قدرت تفکرتان را بهبود می بخشد جایگزین کنید.

2- ماهی

مصرف ماهی می تواند تا 20% خطر ابتلا به زوال ذهن را کاهش بدهد.

3- چای

اگر می خواهید صبح ها ماده غذایی انتخاب کنید که قدرت ذهن تان را افزایش بدهد, روزتان را با یک فنجان چای سبز شروع کنید. چای مملوء از آنتی اکسیدان ها است که باعث افزایش فراوری سلول عصبی در مغرتان می گردد و از زوال مغزی جلوگیری می کند.

4- اسفناج / سبزیجات

سبزیجات سبز برگ مانند کلم, کلم پیچ, اسفناج مملوء از آنتی اکسیدان ها است که می تواند سرعت زوال مغز را کاهش داده و یا معکوس نماید.

5- جو دو سر

تنقلات شاید خوشمزه باشند اما هیچ فایده ای برای عملکرد ذهن تان ندارد. قندهای ساده موجود در آن باعث افزایش ناگهانی قند خون می گردد که پایدار نیست. جو دو سر یک غذای دیر هضم است که برایتان انرژی و قدرت ذهنی پایداری را تا چند ساعت فراهم می کند.

6- توت ها

جو دو سر به تنهایی بی مزه است. کمی شکر قهوه ای و توت را برای طعم بخشی به آن می توانید اضافه کنید مطالعات نشان می دهد که خوردن توت می تواند پیری شناختی را تا 2.5 سال به تعویق بیاندازد.

7- شکلات

نوشیدن دو فنجان کاکائو داغ بمدت 30 روز باعث بهبود حافظه و جریان خون در افراد مسنی که با کاهش جریان خون روبرو هستند می گردد.

8- قهوه

یک فنجان قهوه شما را با افزایش سریع انرژی در بر می گیرد و یاری می کند بروی وظایف جاری تان تمرکز بیشتری داشته باشید.

9 - تخم مرغ

کلرین موجود در زرده تخم مرغ، حافظه و قدرت ذهن تان را افزایش می دهد. یک مطالعه در دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون انجام شد پی برد که افرادی که کلرین بیشتری مصرف می نمایند در آزمون حافظه نمرات بهتری می گیرند و احتمال تغییرات مغزی را قبل از زوال عقلی کاهش می دهد.

10- آب

کم شدن آب بدن می تواند بروی توانایی تان در تمرکز و همچنین فراخوانی اطلاعات از ذهن آسیب برساند، بنابراین برای اینکه ذهن تان را هیدراته نگه دارید دست کم 8 لیوان آب در روز مصرف کنید.

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 40935

به "روش هایی بسیار موثر برای افزایش ضریب هوشی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش هایی بسیار موثر برای افزایش ضریب هوشی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید