سنت های اصیل بومی کشور در راستای تقویت بنیان خانواده ها احیا شود

به گزارش مجله یک کامپیوتر، به گزارش خبرنگاران، اسدالله درویش امیری سه شنبه شب در آیین افتتاح همایش جشنواره انگور، اقتصاد و سلامتی ارومیه با بیان اینکه سالهای اخیر جشنواره های متعدد بومی واصیل از جمله غذا، موسیقی، لباس، ایلات و عشایر و... در کشور برگزار می شود افزود: این جشنواره ها فرصت مناسبی برای آشنایی نسل جوان با سنت های اصیل بومی است.

سنت های اصیل بومی کشور در راستای تقویت بنیان خانواده ها احیا شود

وی برگزاری جشنواره های مبتنی بر محصولات بومی را عامل معرفی ظرفیت های بی نظیر کشور دانست و مطرح نمود:قصد داریم با ترویج این امر در راستای آشنا شدن هرچه بیشتر شهروندان به ویژه جوانان با فرهنگ ناب ایرانی اسلامی و همچنین معرفی توانمندی های استانهای گوناگون برگزار می شود.

معاون امور مجلس، حقوقی و امور استان های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور ادامه داد: در سال های اخیر تحولات فرهنگی موجب شد تا برخی از سنت های اصیل بومی در کشور به فراموشی سپرده شوند ولی باید سعی کنیم تا این سنت ها در راستای تقویت بنیان اجتماعی احیا شوند.

درویش امیری با قدردانی از دست اندرکاران جشنواره انگور در ارومیه گفت: این جشنواره ظرفیت تبلیغی بسیار زیادی برای خود فراهم کرده به طوری که همه مردم ایران از طریق انتشار عکس های آن در شبکه های اجتماعی تلفن همراه و رسانه های مختلف، با این ظرفیت به خوبی آشنا شده اند.

وی افزود: محصول انگور یکی از محصولات کشاورزی درآمدزا در دنیا به شمار می رود و برخی از کشورهای دنیا با کشت انگور، درآمدهای قابل توجهی نظیر درآمد نفتی کشورمان به دست می آورند که ما نیز باید در این راستا برنامه ریزی و تولیدات خود از این دست را به دنیا صادر کنیم.

آذربایجان غربی ایران کوچک است

وی در بخش دیگری به موضوع دریاچه ارومیه پرداخت و افزود: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان متولی میراث طبیعی کشور، هم صدا و هم نوا با مردم و مسئولان، نگران دریاچه ارومیه و دیگر دریاچه ها و تالاب های خشک شده کشور است که امیدواریم این امر با همراهی مردم در مصرف کم آب و همچنین برنامه ریزی مدیران مرتبط حل شود.

معاون امور مجلس، حقوقی و امور استان های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری کشور، آذربایجان غربی را ایرانی کوچک مطرح نمود و ادامه داد: تنوع زبان، گویش، اقوام، مذهب، فرهنگ، لباس و موسیقی در این خطه از کشورمان بی نظیر است که باید از این امر در راستای همدلی و همراهی بیشتر بهره برد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه جشنواره گل نرگس در بهبهان که امسال به ثبت ملی رسیده است افزود: در این راستا جشنواره لاله های وحشی و بیابانی در ایلام و جشنواره های موسیقی محلی و لباس های سنتی توسط ادارات کل میراث فرهنگی استان ها برگزار می شود.

درویش امیری افزود: بی شک برگزاری چنین جشنواره هایی، فرصت مناسبی برای آشنایی و بازگرداندن ظرفیت های موجود در سنت و فرهنگ گذشتگان به شمار می رود چون متاسفانه تحولات اجتماعی و فرهنگی سبب فراموشی بخشی از آن شده است.

معاون حقوقی سازمان میراث فرهنگی بیان نمود: با توجه به اینکه برگزاری جشنواره هایی مانند جشنواره انگور سنت های اصیل و بومی استان را به نمایش می گذارد، در تقویت بنیان اجتماعی و فرهنگی جامعه بسیار موثر است.

درویش امیری یاد آور شد: متاسفانه بسیاری از جوانان نسل جدید با نوع تغذیه گذشتگان که همراه با سلامتی جسمی بودند ناآشنا بوده و به دلیل ضعف در شناخت غذاهای سالم و بومی به سمت غذاهای آماده یا فست فودرفته اند.

محمد ستار پور عضو و رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای اسلامی شهر ارومیه نیز در این آیین با اشاره به اینکه کاشت و تولید انگور در ارومیه و استان، ریشه در سنت های اصیل تاریخی این خطه دارد، گفت: برگزاری جشنواره انگور بهترین فرصت برای شناساندن قابلیت های این شهر در تولید این محصول کشاورزی مهم است.

وی افزود: آذربایجان غربی و شهر ارومیه از قطب های مهم تولیدات کشاورزی و گردشگری کشور به شمار می رود و ما وظیفه داریم قابلیت های این بخش را بیش از پیش به مردم بشناسانیم.

سومین جشنواره انگور ارومیه از امروز در دهکده ساحلی چی چست این شهر آغاز شده و تا 28 ماه جاری ادامه دارد.

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 22341

به "سنت های اصیل بومی کشور در راستای تقویت بنیان خانواده ها احیا شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سنت های اصیل بومی کشور در راستای تقویت بنیان خانواده ها احیا شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید