ضرورت توجه به مباحث بومی نگری در پژوهش ها

به گزارش مجله یک کامپیوتر، خبرنگاران/چهارمحال و بختیاری جانشین رئیس شورای سیاست گذاری هفته پژوهش و فناوری در چهارمحال و بختیاری گفت: امید است در پژوهش ها به مباحث بومی نگری توجه گردد، پژوهش ها به ویژه پژوهش های دانش آموزی بومی سازی شوند، زیرا اگر معلم پژوهشگر باشد قطعا دانش آموز پژوهشگر تربیت می نماید.

ضرورت توجه به مباحث بومی نگری در پژوهش ها

لیلا محمدیان 16 آذرماه در نشست خبری اعضای ستاد هفته پژوهش و فناوری با اصحاب رسانه استان، اظهار کرد: از سال 79 بنا به پیشنهاد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و تائید شورای فرهنگ عمومی 25 آذرماه روز پژوهش نامیده شد و در تقویم جای گرفت.

وی با اشاره به اینکه از سال 84 با توجه به اهمیت فناوری در اجتماع جهانی عنوان فناوری به هفته پژوهش اضافه نموده شد، ادامه داد: شرکت های دانش بنیان و مراکز بسیار خوبی در استان وجود دارد و به بهانه هفته پژوهش دستگاه های اجرایی، مراکز علمی و مراکز فناوری کنار یکدیگر قرار می گیرند.

محمدیان گفت: هدف از کنار هم بودن ها این است که بازخوردهای خوبی را برای توسعه پایدار استان داشته باشیم.

وی اعلام کرد: اکنون دغدغه جهانی توسعه نبوده، بلکه توسعه پایدار است که با افراد و امکانات از بین نرود و همیشه وجود داشته باشد.

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار چهارمحال و بختیاری تاکید نمود: امید است با استفاده از پژوهش های عمومی، فنی و تخصصی که در استان انجام می گردد، به توسعه پایدار دست یابیم.

وی اضافه نمود: دانشگاه شهرکرد به عنوان دانشگاه تعیین استان و دبیرخانه هفته پژوهش و فناوری است که در قالب 3 دبیرخانه از جمله دبیرخانه دانش آموزی، دبیرخانه پژوهش و فناوری و نمایشگاه پژوهش، فناوری و فن بازار شورای سیاست گذاری کار خود را انجام داد.

محمدیان گفت: از اقشار مختلف مردم به ویژه دانش آموزان و دانشجویان دعوت می گردد از این نمایشگاه بازدید و ایده، خلاقیت و افکار علمی و فناورگونه استان را مشاهده نمایند، همچنین افرادی که در حوزه کارآفرینی فعال هستند می توانند ایده های خوبی را از این نمایشگاه بدست آورند.

وی اظهار کرد: امید است در پژوهش ها به مباحث بومی نگری توجه گردد، پژوهش ها به ویژه پژوهش های دانش آموزی بومی سازی شوند، زیرا اگر معلم پژوهشگر باشد قطعا دانش آموز پژوهشگر تربیت می نماید.

محمدیان توضیح داد: مهم ترین و اصلی ترین نقش، نقش شورای دانش آموزی است که نباید بی اهمیت از کنار آن گذشت.

وی اضافه نمود: در روز اختتامیه از برگزیدگان دبیرخانه که مقالات و طرح هایی خود را در این هفته ارائه می دهند، به مرحله کشوری راه خواهند یافت که امید است چهارمحال و بختیاری جزء 3 استان برگزیده کشوری باشد.

جانشین رئیس شورای سیاست گذاری هفته پژوهش و فناوری در ادامه گفت: سال گذشته در کارگروه آموزش و پژوهش مصوب شد یک درصد اعتبار جاری دستگاه ها به امر پژوهش اختصاص داده گردد که متاسفانه دو دستگاه اجرایی نتوانستند این کار را تا سرانجام سال اقتصادی انجام دهند.

وی اضافه نمود: سال جاری مقرر شد دستگاه های اجرایی که اعتبار خوبی دارند آن را استفاده نمایند و دستگاه هایی که سال گذشته نتوانستند اعتبار خود را جذب نمایند در کارگروه مربوطه دلیل عدم جذب را بیان نمایند.

محمدیان ادامه داد: اگر برای کارگروه تعیین گردد که سهل انگاری در جذب اعتبار صورت گرفته قطعا برخورد خواهد شد و اگر اعتبار پژوهشی مجدد تجمیع شد این دستگاه ها نمی توانند پروژه ارائه دهند.

در ادامه سعید کریمی جانشین رئیس ستاد استانی هفته پژوهش گفت: هدف اصلی ایجاد زیرساخت های لازم برای تحقق توسعه پژوهش، فناوری، بومی سازی و تقویت دستاوردهای پژوهش و فناوری است.

رئیس دانشگاه شهرکرد اضافه نمود: بعد از اتمام هفته پژوهش در استان، پژوهش ملی هفته آینده در تهران از 23 تا 29 آذرماه برگزار می گردد و از بین استان ها 3 استان به عنوان برترین ها شناخته می شوند.

در ادامه فرحناز قائدامینی دبیر کمیته جشنواره دانش آموزی هفته پژوهش و فناوری گفت: با توجه به سند تحول بنیادین که در مدارس استان اجرا می گردد یکی از مواردی که بسیار مدنظر فعالیت های آموزش و پرورش بوده بحث پژوهش محور کردن فعالیت های مدارس است.

وی اعلام کرد:در سند تحول بنیادین یکی از وظایف آموزش و پرورش این است که فعالیت های علمی و پژوهشی دانش آموزان و معلمان را تقویت نموده تا از این طریق به سمت و سوی توسعه پایدار یاری گردد.

قائدامینی گفت: یکی از نگاه ها برای شادکردن مدارس، پژوهش محور کردن مدارس است، هر چه دانش آموز در مسیری حرکت کند که آموخته های خود را در قالب عمل به کارگیرد می تواند تاثیرگذار و شادی را به همراه داشته باشد.

وی اضافه نمود: 76 اثر برای پژوهشگر برتر و 37 اثر برای معلم پژوهنده به اداره کل ارسال شد که آثاری داوری و 2 پژوهشگر برتر و 2 معلم پژوهنده برتر استانی انتخاب و به جشنواره تهران ارسال شد.

قائدامینی اعلام نمود: زمانی می توانیم به توسعه پایدار مدنظر دست یابیم که مشکل را به مسئله تبدیل کنیم و برای حل مسئله از راه حلهای مختلف استفاده کنیم.

در ادامه محسن مبینی دبیر ستاد استانی هفته پژوهش و فناوری و معاون دانشگاه شهرکرد گفت: یکی از برنامه هایی که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در هفته پژوهش سال جاری مطرح نموده طرح های رونق فراوری است که طرح ها در این قالب به دبیرخانه ارسال و 3 طرح برتر استانی در زمینه رونق فراوری برای تجلیل از آن ها آماده هستند که به وزارت علوم معرفی می شوند.

وی با اشاره به هدفمند کردن سرانجام نامه ها در جهت برطرف نیازهای استان، توضیح داد: بحثی بوده که نیازمند برنامه ریزی است، زیرا طرح تحول در مهرماه ابلاغ شده و باید در مجموعه دانشگاه و دانشکده ها هماهنگی انجام تا آرام آرام این موضوع عملیاتی گردد، امید است با برنامه ریزی هایی که انجام می گردد این امر عملیاتی گردد.

وی گفت: فرصت مطالعاتی اساتید در صنعت و جامعه از ابتدای سال 98 برای دانشگاه های تابع وزارت علوم الزامی بوده که تاکنون 3 نفر از اعضای هیات علمی مشغول گذراندن فرصت مطالعاتی هستند.

در ادامه اسماعیل پیرعلی دبیر کمیته نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی، فناوری و فن بازار اعلام کرد: ضروری است افراد از این نمایشگاه دیدن و محصولات شرکت های دانش بنیان را مشاهده نمایند، زیرا از این طریق تجارب بسیار به افراد منتقل خواهد شد و ممکن است در این میان، افرادی دارای نوآوری بوده و تکمیل نماینده زنجیره باشند.

وی اضافه نمود: این نمایشگاه در 26 غرفه برپا خواهد شد که از این تعداد 8 غرفه به شرکت های پارک علم و فناوری و دانشگاه ها و مابقی به دستگاه های دولتی اختصاص یافته است.

پیرعلی اضافه نمود: در این نمایشگاه از 6 محصول فناور رونمایی خواهد شد، همچنین از یک دستاورد خلاق و یک پژوهش از سوی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان رونمایی می گردد.

وی گفت: در کنار نمایشگاه کارگاه های آموزشی به منظور راه اندازی شرکت دانش بنیان و رویدادهای استارتاپی با ارائه راه حل از سوی دانشجویان برگزار خواهد شد.

دبیر کمیته نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی، فناوری و فن بازار اعلام نمود: سال گذشته 15 طرح مطالعاتی و طرح های پژوهشی در حوزه سهم آبه زیست محیطی حوزه کارون، توسعه باغات در اراضی شیب دار، گیاهان دارویی و تجاری سازی در استان انجام شد که اکنون دارای پیشرفت فیزیکی 80 درصدی هستند و قرار است سال جاری در کارگروه آموزش، پژوهش و فناوری تقاضاهای دستگاه های اداری احصا و با توجه به بودجه در اختیار، پژوهش ها در جهت توسعه استان انجام گردد.

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 18639

به "ضرورت توجه به مباحث بومی نگری در پژوهش ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرورت توجه به مباحث بومی نگری در پژوهش ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید