طراحی دفتر کار کارخانه

به گزارش مجله یک کامپیوتر، شرکت های پیشرو و نوآور به فضاهای منعطف و منحصر به فردی نیاز دارند که با شخصیت کارمندی و اداری آن ها سازگار باشد. شرکتی که امروز با دفتر کار جدید آن ها آشنا می شوید، یکی از همین شرکت هاست و برای بازسازی ساختمان و طراحی دفتر کار کارخانه همه شعبه های خود از یک شرکت معماری و طراحی داخلی استفاده کرده. نتیجه این همکاری، تبدیل کارخانه تولید تنباکو به یک دفتر کار بزرگ و فنگ شویی است که به اندازه عملکرد خود این شرکت تبلیغاتی، خلاقانه و متحول کننده است.

طراحی دفتر کار کارخانه

مساحت کل ساختمان 3483 مترمربع بوده و در یکی از محله های نوساز شهر قرار گرفته است. در طراحی این ساختمان از نقشه عمیق و بزرگ (دهه 1930)، دیوارهای 4 متری و چهارچوب فلزی پنجره های آن نهایت استفاده را برده اند. به صورت کلی یک فضای خلاقانه، متفاوت و به هم ریخته است، مثل خود شرکت.

این شرکت با ادغام دو آژانس تبلیغاتی کوچک به وجود آمده و به یکی از خلاق ترین شرکت های دنیا که پیشروترین مشتری های دنیا را دارد تبدیل شده. در طراحی دفتر کار کارخانه ، روی کارمندان تمرکز شده که به صورت چندرشته ای کار کرده و گروه های مختلفی برای مشتریان تشکیل می دهند. در این بازسازی، به ویژگی های اصیل ساختمان احترام گذاشته شده. در حدی که به سقف و دیوارهای کهنه دست نخورده. همه اتاق های شخصی این شرکت، اتاقک های مستقلی هستند که مثل جعبه بین دو ستون قرار گرفته.

قسمت های چوبی، تضاد بافت داری با ستون های کهنه ایجاد کرده اند.

نقشه L شکل ساختمان باعث ایجاد دو شاخه در ساختمان شده. در رأس L، میز منشی و پذیرش قرار گرفته که تقریبا یک سالن ورودی بدون سقف است که با راه پله به سالن انتظار متصل می شود. باقی این فضای دست نخورده به بخش های مختلفی تقسیم شده. این بخش ها شامل چند محوطه دلباز و خلاقانه و چند اتاقک شخصی برای جلسات خصوصی می شود.

در یک فضای صنعتی و بزرگ و دلباز، مبلمان و اثاثیه مدرن بهترین جلوه را دارد.

کف بتنی و عریان لابی، بهترین پس زمینه ممکن برای صندلی های مدرن قسمت پذیرش و چراغ های آویز سقفی است که شبیه گیره کاغذ هستند. چراغ های آویز ساده ای که در بقیه نقاط سقف می بینید هم برای روشنایی بیشتر نصب شده اند.

ویژگی شاخص این لابی، قالی طوسی رنگی است که فقط بافت به محیط می دهد، نه رنگ.

اتاق کنفرانس شرکت را می توان از طریق جعبه سیاه رنگی که آن را محاصره کرده تشخیص داد.

خصوصیت اصلی این اتاق کنفرانس این است که افراد می توانند به راحتی و بدون نیاز به باز و بسته کردن درب تردد کرده و فقط در صورت لزوم درب اتاق را ببندند. بعضی جلسات را میتوان در محیط باز برگزار کرد، اما بعضی از آن ها به صورت محرمانه بوده و در این شرایط است که درب کشویی بزرگ اتاق به کار می آید. این درب وقتی بسته می شود دقیقا شبیه یک دیوار می ماند.

در بقیه جاهای دفتر، صفحات فلزی سوراخ شده ای به چشم می خورد که نقش تخته آهنربایی را ایفا می کند و بدون خدشه دار کردن طراحی دلباز فضا، بخش های مختلف را از هم جدا می کند. این ساختمان از یک پلان روان و یکسره برخوردار است که به شرکت کمک کرده از این فضا برای برگزاری مراسم و مناسبات محلی و مغازه های بیرونی استفاده کند، مثل کافی شاپی که یک باریستای دائمی برای کارمندان این شرکت دارد.

این شبکه های آهنی در طراحی دفتر کار کارخانه هم باعث ایجاد حریم خصوصی شده و هم نور خورشید را به داخل ساختمان دعوت می کنند.

این پنجره های بزرگ که روی یک دیوار طویل نصب شده اند، ارباب رجوع را از میز پذیرش به بقیه اتاق های شرکت راهنمایی می کنند. صفحات فلزی ای که در تصویر زیر می بینید، مکمل خوبی برای رنگِ خورده شده و کهنه دیوارهای مجاور هستند.

دراز بودن راهرو، میزهای طویل و صندلی های بلند، همگی باعث شده حداکثر بهره برداری از فضای موجود بشود و در طراحی دفتر کار کارخانه ،این راهرو به فضایی ایده آل برای گپ و گفت و جلسات سرپایی تبدیل شود. حجم زیادی از نور طبیعی روز وارد راهرو شده و آن را دلباز و بزرگ نشان میدهد. صندلی های پایه بلند ایتالیایی کنار میز، از صفحات فولادی با روکش رزین اپوکسی ساخته شده و پایه های محکمی از چوب راش دارند.

این فضا، جای مناسبی برای نشستن و کار کردن کارمندان به صورت تکی یا چند نفره است.

درست است که خیلی از جلسات در محیط باز برگزار می شوند، اما بعضی از آن ها واقعا محرمانه بوده و نیاز به اتاق دربسته دارند. بنابراین طراحان فضای کوچکی مثل یک اتاق کنفرانس بسته تعبیه کردند. ویژگی چشمگیر این اتاق طوسی و خنثی، صندلی های آبی رنگی است که با ذرات آبی روی ستون آن بیرون اتاق هماهنگی دارند. این صندلی های پلی پروپیلن در دهه 1950 طراحی شده و یکی از خصوصیات شاخص طراحی مدرن قرون وسطی می باشد. این نمونه ها در سال 2015 دوباره ساخته شد، البته نشیمن و پشتی آن ها براساس نیازهای دنیای مدرن از اول تنظیم شده و رنگبندی آن هم توسعه یافته.

این صندلی های رنگی، تنها اثاثیه شاد و پرنشاطی هستند که به این فضا انرژی می دهند.

بقیه اتاق های شرکت مخصوص کارهای تک نفره یا گروه های کم جمعیت طراحی شده اند. مثل نیمکت ها و رول های کاغذی که محل یادداشت برداری، ترسیم و نوشتن ایده ها هستند!

فضاهای دنج و کوچک، باعث ایجاد نوآوری گروهی می شوند.

اتاق کنفرانس اصلی، بسیار تطابق پذیر بوده و از تمام تجهیزات تکنیکی لازم برای برگزاری جلسات امروزی برخوردار می باشد. بالای اتاق از هردو طرف باز است اما در صورت نیاز میتوان درب کشویی را کامل بست و جلسات محرمانه را برگزار کرد. لطیف ترین عنصر این اتاق، پنل های چوبی است که یادآور یک اتاق کنفرانس سنتی و قدیمی است. یک اتاق منعطف و کاملا مجهز.

این اتاق طویل، ظرفیت برگزاری جلسات پرجمعیت را نیز دارد.

یکی از بزرگ ترین بخش ها در طراحی دفتر کار کارخانه این شرکت، فضای کاری یکسره ای است که از چند بخش عمومی تشکیل شده. این سبک طراحی باعث به وجود آمدن مباحثات تصادفی و تعاملات طبیعی بیشتری می شود که برای جذب استعداد و نیروهای جدید و مشتری بالقوه مفید است. علاوه بر همه این فضاها، یک سالن اصلی وسیع هم در ساختمان تعبیه شده که این شرکت را از داشتن اتاقک های مکعبی تکراری بی نیاز می کند.

مرتفع بودن سقف ها باعث به وجود آمدن یک فضای دلباز و وسیع شده.

همانطور که می بینید در این شرکت فضاهای متعددی برای همکاری و تعامل وجود دارد، از جمله اتاق کنفرانس، اتاقک اجتماعات و کنفرانس خصوصی، استودیوی عکس و ضبط، و یک اتاق رسانه با صندلی های استادیومی. تیغه و ستون های اصلی ساختمان کاملا عریان و دست نخورده هستند. رنگ ضخیمی که روی دیوار و ستون ها وجود دارد نزدیک به یک قرن قدمت دارد، به همین خاطر یک دست سنباده سبک خورده تا پوسته پوسته نشود.

رنگ صندلی ها براساس رنگ پوسته داده ای که روی دیوارهای بتنی دیده می شود سفارش داده شده.

لایه های قدیمی رنگ روی دیوارها، ظاهری چندبُعدی دارند.

.

مجاورت پرداخت های کهنه و صنعتی این ساختمان با اثاثیه مدرن شرکت، واقعا جذاب و خیره کننده است.

میزهای بزرگ و طویل کافه تریا، مکانی مناسب برای تفریح گروهی کارمندان و گردهمایی عادی افراد است. البته این میز و صندلی ها کاربردهای مختلفی دارند. این کافه سرِ راه اتاق کنفرانس و قسمت کاناپه ها و زمین بازی قرار گرفته است. از تلویزیون ها هم برای ارائه مطالبِ کاری و هم پخش آخرین اخبار استفاده می شود.

این میزها، فضای پهناور و خوبی برای کار کردن نیز به شمار می فرایند.

در طراحی دفتر کار کارخانه ما آشپزخانه ای که پشت تریا قرار گرفته است، رو به میزها باز بوده و از طراحی صیقلی و صنعتی برخودار است.

در این تریا، انواع و اقسام قهوه سرو می شود که برای کارمندان یک مزیت بزرگ محسوب شده و می تواند به عنوان آشپزخانه مخصوص برگزاری مراسم هم مورد استفاده قرار بگیرد.

سالن استراحت این شرکت از تعدادی کاناپه چرم راحتی تشکیل شده.

در مجاورت این سالن، چند میزِ بازی قرار گرفته است. تعدادی میز کافه ای هم روبروی نیمکت طویلی به صورت قطاری قرار گرفته اند. این تجهیزات برای استراحت و گپ و گفت خودمانی کارمندان طراحی شده که می تواند منجر به خلق ایده های جدید و نوآوری های تازه شود.

وجود سالن استراحت در پرورش فرهنگ تعامل و همکاری اهمیت بسکمک دارد.

تفریح و بازی، به ذهن اجازه استراحت و خلق ایده های جدید را میدهد.

در چنین فضای مفرحی، کارمندان می توانند همزمان کار و تعامل کنند.

در ساعات خلوتی این سالن، بعضی از کارمندان می توانند در تنهایی و سکوت از استراحت خود لذت ببرند.

طراحی دفتر کار کارخانه در این شرکت، بسیار متنوع بوده و الگوی تمام شرکت هایی است که به دنبال یک فضای کاری خلاقانه می گردند. یکی از محبوب ترین بازسازی ها در دنیای ساخت و ساز و طراحی، تبدیل یک واحد کار صنعتی متروکه به دفترِ کاری خلاقانه است. و همینطور که شاهد بودید، در این طراحی همه باید و نبایدهای چنین پروژه ای رعایت شده و به همین خاطر به یک الگوی نمونه و ایده آل برای شرکت ها تبدیل شده.

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: بازسازی ساختمان
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 31774

به "طراحی دفتر کار کارخانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طراحی دفتر کار کارخانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید