طرز تهیه دلمه فلفل دلمه ای مجلسی با تمام نکات آن

به گزارش مجله یک کامپیوتر، دلمه یکی از غذا های لذیذی است که علاوه بر ایران در ترکیه، لبنان و بسیاری دیگر از کشور های خاورمیانه تهیه شده و پرطرفدار است. این غذا دارای انواع مختلفی مانند دلمه برگ مو، دلمه بادمجان، دلمه پیاز و … است که معروف ترین آن ها دلمه فلفل دلمه ای است. در ادامه دستور غذایی تهیه دلمه فلفل دلمه آورده شده است که با استفاده از آن می توانید غذایی سالم و عالی را برای خود تهیه کنید؛ پس با ما همرا شوید.

طرز تهیه دلمه فلفل دلمه ای مجلسی با تمام نکات آن

طرز تهیه دلمه فلفل دلمه خوشمزه

مواد لازم برای تهیه دلمه
برنج نیم پزنصف پیمانه
لپه پخته شدهنصف پیمانه
سیر1 عدد
گوشت چرخ کرده300 الی 400 گرم
سبزی دلمه (تره، پیازچه، نعنا، ترخون و مرزه)250 گرم
رب گوجه فرنگییک قاشق چایخوری
زردچوبه، پودر کاری، فلفل سیاه و نمکبه میزان دلخواه
فلفل دلمه ای10 عدد
طرز تهیه سس
رب گوجه فرنگی2 قاشق غذاخوری
پیاز2 عدد
روغن زیتون2 قاشق غذاخوری
کره50 گرم
آب لیمو ترش و زعفرانبه میزان لازم

نکته: می توانید مواد دیگری مانند پنیر پیتزا یا پارمسان، هویج رنده شده و زنجبیل رنده شده نیز به آن اضافه کنید.

مراحل تهیه دلمه فلفل دلمه

1. برای شروع لپه ها را از چند ساعت زودتر خیس کنید. سپس آن ها را بپزید. توجه داشته باشید که نیم پز کافی است.

2. همچنین برنج را نیز از چند ساعت قبل درون آب و کمی نمک قرار داده و سپس نیم پز و آب کشی کنید. برنج کاملا پخته، باعث می شود مواد داخل فلفل دلمه ای شفته شوند.

3. ابتدا پیاز هایی را که به صورت نگینی خرد کرده اید را درون روغن تفت دهید تا طلائی شوند.

4. سپس گوشت چرخ کرده را به آن ها اضافه کنید و هم بزنید تا گوشت ها از هم باز شوند. می توانید در صورت علاقه یک حبه سیر رنده شده نیز به آن اضافه کنید.

نکته مهم: با حذف کردن گوشت چرخ کرده، این غذا می تواند برای گیاهخواران هم گزینه بسیار خوبی باشد؛ چراکه حبوبات منبع خوبی برای دریافت پروتئین محسوب می شوند.

5. در این مرحله زردچوبه، پودر کاری، فلفل سیاه و رب را اضافه کنید و به خوبی هم بزنید تا تمام گوشت ها و پیاز ها را در برگیرد.

6. سپس سبزی دلمه فلفل که شامل تره، جعفری، گشنیز، شوید، نعناع، ترخون و مرزه می شود را به گوشت اضافه کنید؛ البته این سبزی ها باید از قبل خرد شده باشند.

7. در صورت لزوم کمی دیگر نمک و فلفل به این مخلوط اضافه کنید و حسابی هم بزنید تا سبزی ها و گوشت و دیگر مواد به خوبی با هم مخلوط شوند.

8. لپه ها و برنج را نیز در این مرحله به آن اضافه کنید.

9. یک لیوان آب به آن اضافه کنید و زمانی که قل زد زیرش را خاموش کنید. مواد داخل فلفل دلمه ای آماده است.

10. حالا باید سراغ فلفل دلمه ای ها رفته و در آن ها را به آرامی با یک چاقو باز کنید. محتویات داخل هر کدام یعنی تخم هایشان را با حوصله خارج کرده و مواد دلمه را درون آن ها بریزید. برای این غذا از فلفل دلمه ای های رنگی استفاده کنید.

نکته: خوب است بدانید فلفل دلمه ای بیش از 90 درصد آب دارد و حاوی کالری کمی است. پروتئین ها و لیپید های (چربی) موجود در آن بسیار کم، ولی در عوض سرشار از ویتامین C و ویتامین A است.

11. توجه داشته باشید که هر فلفل دلمه ای را به قدری پر کنید که بتوانید درشان را ببندید.

12. درِ فلفل ها را روی آن ها قرار داده و آن ها را درون یک قابلمه بچینید.

13. مقداری دیگر پیاز خرده شده را درون روغن تفت دهید و زردچوبه و فلفل سیاه و رب به آن بزنید و آب و آب لیمو یا آبغوره به آن اضافه کرده و فلفل دلمه ای های شکم پر را درون آن بچینید. قطعا قرار دادن دلمه درون سس گوجه باعث بهتر شدن مزه می شود.

14. به مدت 30 تا 45 دقیقه قابلمه را روی حرارت متوسط قرار داده تا آب آن تبخیر شود و در صورت لزوم (اگر به نظرتان پخته نیامد) مقداری آب به آن اضافه کرده و نیم ساعت دیگر صبر کنید.

15. در آخر می توانید کمی زرشک را با کره تفت داده و به همراه زعفران دم کرده روی دلمه ها بریزید.

حرف آخر

امیدواریم از مطلب دستور پخت دلمه فلفل دلمه لذت برده باشید و بتوانید به راحتی در خانه آن را درست کنید. با استفاده از این دستور می توانید غذایی خوشمزه و عالی را داشته باشید. برای تهیه دلمه فلفل دلمه با رب انار نیز، کافی است مقداری پیاز داغ تهیه کنید، ادویه های دلخواه خود را به آن بزنید و سپس چند قاشق رب انار به آن اضافه کرده و سریعا دو لیوان آب به سس اضافه کنید. این سس را رقیق تهیه کنید و روی فلفل دلمه ای ها بریزید.

اگر علاقمند به وعده های غذایی ترکیب شده با سبزیجات هستید، می توانید طرز تهیه 10 نوع غذا با کدو را نیز در انگیزه بخوانید.

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 40080

به "طرز تهیه دلمه فلفل دلمه ای مجلسی با تمام نکات آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه دلمه فلفل دلمه ای مجلسی با تمام نکات آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید