فاکتور طلایی تماس پیروز با پلیس چیست؟

به گزارش مجله یک کامپیوتر، برقراری تماس با پلیس 110 و پاسخگویی 100 اپراتور در هر لحظه با رعایت 6 فاکتور طلایی می تواند ماموران را فوری به سرصحنه وقوع جرم برساند.

فاکتور طلایی تماس پیروز با پلیس چیست؟

به گزارش گروه حوادث خبرنگاران، از وقتی که محدودیت های کرونایی برقرار شد حجم تماس با پلیس 110 افزایش داشته است به طوری که در 2 روز اول اجرای طرح بیش از 210 هزار تماس با سامانه 110 گرفته شد؛ یعنی افزایش چهار برابری تماس شهفرایندان با پلیس و از سوی دیگر از بین رفتن فرصت برای تماس پایه ضروری سایر افراد که در موقعیت های اضطراری قرار داشتند.

اگرچه وظیفه پلیس را جوابگویی به تماس های مردم می داند، اما تاکید دارد که سامانه 110 صرفاً برای فوریت های پلیسی طرح ریزی شده است نه پاسخ به سؤالات و محدودیت های کرونایی.

آگاهی از آخرین آمار مأموریت های پلیس 110، تعداد تماس ها و عملیات های فوریتی، چگونگی اعلام موارد ضروری به پلیس و راه حل تماس پیروز با سامانه 110 ما را بر آن داشت تا با سردار پرویز یعقوبی معاون عملیات فرماندهی انتظامی تهران عظیم به مصاحبه بنشینیم.

میزان تماس شهفرایندان با پلیس 110 چه تعداد بوده است؛ آیا در امسال افزایش تماس داشته ایم یا کاهش؟

از اول فروردین تا سی ام آبان ماه، هفت میلیون و 390 هزار و 148 تماس به وسیله شهفرایندان با سامانه فوریت های پلیسی 110 برقرار شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 14 درصد کاهش داشته است.

چه تعداد از تماس ها عملیاتی شده و مأموران به سر صحنه اعزام شدند؟

حدود 50 درصد از کل تماس های شهفرایندان با پلیس عملیاتی شد؛ مأموران سر صحنه اعزام شده و به درخواست شهفرایندان رسیدگی نموده اند. خوشبختانه در این زمینه نیز 26 درصد کاهش داشته ایم.

چه تعداد تماس ها به فوریت های پلیسی مرتبط نبوده است؟

حدود 30 تا 35 درصد تماس ها، تماس های هدایت بودند. مثلاً در مورد سازمان ها، طرح ترافیک یا محدودیت ها و ممنوعیت های کرونایی سؤال می کردند؛ در مورد موضوع کرونا طی 2 روز اول اجرای طرح 200 هزار تماس با پلیس گرفته شد در صورتی که مردم باید سؤالات کرونایی خود را از سامانه 4030 بپرسند؛ متأسفانه با این حجم تماس ها خطوط 110 اشغال می شد و کار های فوریتی با تأخیر به پلیس اعلام می شد.

یکسری تماس ها نیز غیر عملیاتی و غیر رسیدگی است که 15 درصد تماس ها را شامل می گردد؛ مثل یکسری اشکالات مخابراتی که در تماس ایجاد می گردد یا مزاحمت ها یا حتی درخواست از سازمان های دیگر که مرتبط با پلیس نیست، یا تماس هایی که باید به طور حضوری به پلیس مراجعه و پیگیری کرد مواردی همچون مسائل دادگاه خانواده و تحویل فرزند و موارد این چنینی.

بیشترین آمار تماس ها مرتبط با چه موضوعی است؟

جرائم عمومی با 26 درصد در صدر اخبار بوده وبیشترین تماس شهفرایندان با پلیس را به خود اختصاص داده است.

23 درصد تماس ها مرتبط با جرایم و تخلفات هدایت و رانندگی است، 20 درصد تماس ها مرتبط با نزاع و درگیری و در رده های بعدی هم ناهنجاری و آسیب های اجتماعی، سرقت و سایر جرایم و در رده آخر نیز مواد مخدر قرار گرفته اند.

گفتید بیشترین تماس ها با پلیس 110 جرایم عمومی است؛ به چه جرائمی عنوان جرایم عمومی اطلاق می گردد؟

مواردی که مصداق ممانعت از حق بوده و احتیاج های پلیسی شهفرایندان محسوب می گردد در زمره جرایم عمومی قرار می گیرد؛ مثال ساده آن پارک کردن خودرو جلوی در پارکینگ است که پلیس بلافاصله وارد صحنه شده و با شماره موبایل راننده خودرو تماس می گیرد.

نزاع و درگیری، فقدانی، اختلافات خانوادگی، حوادث و سوانح زیست محیطی و مسائلی از این زمره در گروه جرائم عمومی قرار دارند.

چه تعداد اپراتور جوابگوی تماس شهفرایندان هستند؟

در هر لحظه 100 نفر اپراتور در هر شیفت کاری جوابگوی تماس شهفرایندان بوده و به مسائل افراد رسیدگی می نمایند. اپراتور های سامانه فوریتی پلیس 110 در 2 شیفت روز خانم ها هستند که با حداقل مدرک لیسانس و رشته های مرتبط با علوم اجتماعی و روانشناسی و با گذراندن دوره های آموزشی مختلف وظیفه جوابگویی به شهفرایندان را دارند. در شیفت شب نیز آقایان مشغول به خدمتند.

از آموزش به اپراتور ها گفتید؛ اپراتور های مرکز فوریتی پلیس 110 در مورد چه مواردی دوره آموزشی را می گذرانند؟

دوره های آموزشی گوناگونی از جمله مقوله صدا، ویژگی بیان، خوب گوش دادن، رفتار آگاهی، کنترل عواطف، چگونگی صحبت کردن و ویژگی های گفتار از جمله شدت صدا، تلفظ و حتی مکث کردن از جمله موارد ریز و درشتی است که در آموزش به اپراتور ها مدنظر قرار داشته و لحاظ می گردد؛ چرا که یک اپراتور باید بتواند فردی را که در شرایط خاص، حساس و بحرانی با پلیس تماس می گیرد مدیریت نموده و ارتباط خوب و مؤثر برقرار کند و بتواند اطلاعات لازم از شهفرایند را اخذ نموده تا بلافاصله مأمور به صحنه اعزام گردد؛ اگر اپراتور ما در ارتباط گیری با شهفرایند توانمند نباشد نمی تواند مثمرثمر باشد.

از تماس پیروز با 110 گفتید؛ ویژگی های یک تماس پیروز چیست؛ شهفرایندان در ارائه موارد فوریتی خود به پلیس باید چه موضوعاتی را لحاظ نمایند؟

یک تماس پیروز با پلیس آن است که در کمترین زمان ممکن اطلاعات اساسی به پلیس ارائه گردد، افراد ابتدا بایدآدرس را اعلام نمایند. برای این کار ضروری است که فرد باید اطرافش را برانداز کند؛ ببیند در کجا حضور دارد، دور و برش چه مغازه ای است، تابلوی خیابان یا کوچه را بخواند؛ اگر در جایی حضور دارد که نمی داند کجاست عجله نکند؛ سعی کند از رهگذر یا فردی بپرسد که اسم این محله چیست.

افراد دقت داشته باشند وقتی به پلیس زنگ می زنند بایدآدرس محدوده را به پلیس بدهند تا پلیس بداند کجا برود. بهترین آدرس این است که خیابان اصلی، کوچه، پلاک یا مغازه و ساختمانی که دور و بر محل حادثه است به پلیس گفته گردد.

چه موارد دیگری به جز آدرس در هنگام اعلام موارد اورژانسی به پلیس باید مد نظر افراد باشد؟

برای تماس با پلیس باید 6 فاکتور اصلی رعایت گردد؛ در این صورت تماس پیروزی برقرار شده است.

6 فاکتور اصلی ارتباط با پلیس 110 عبارتند از: کِی، چه کسی، در کجا، چه اتفاقی، چه جوری و چرا؛ این 6 فاکتور به پلیس می تواند بگوید چه اتفاقی افتاده تا براساس گفته های شهفرایند، نیروی متخصص و زبده را به محل اعزام کند.

* متوسط زمان رسیدن مأمور پلیس 110 به سرصحنه چقدر است؟

به طور متوسط 7 تا 10 دقیقه برای رسیدن به صحنه زمان لازم داریم.

خیلی ها می گویند پلیس همواره دیر به صحنه می رسد؛ آیا این موضوع را قبول دارید؟

بله، دیر هم می کنیم، یعنی زمان هایی که پیک تماس و پیک تردد است یعنی از ساعت 16 به بعد.

از 7 صبح تا 16 تقریباً با فاصله متوسط 7 تا 10 دقیقه (بدون در نظر دریافت ترافیک) به سر صحنه می رسیم. اما از ساعت 16 به بعد پیک تماس ها آغاز می گردد؛ چراکه سرانجام کار ادارات و سازمان ها و شلوغی خیابان ها و ترافیک را شاهد هستیم.

شهفرایندان به این نکته توجه نمایند که وقتی ترافیک وجود دارد خب پلیس 110 هم در ترافیک می ماند اگرچه سعی نموده ایم بیشتر مأموریت 110 را با موتور پیش ببریم تا بتوانیم تا حدی ترافیک را دور بزنیم، اما خوب چراغ قرمز از جمله مواردی است که پلیس را هم نگه می دارد؛ بنابراین می توان گفت ترافیک عصرگاهی و شامگاهی از جمله موارد تاثیرگذار در دیر رسیدن پلیس به سر صحنه است.

کمبود نیرو دارید؟

با توجه به جمعیت تهران البته می توان گفت کمبود نیرو هم داریم؛ کمبود تجهیزات هم بیشتر در حوزه تعداد موتور؛ اگرچه امسال 100 دستگاه موتورسیکلت به ناوگان پلیس 110 افزوده شده است.

مأموران پلیس 110 تک نفره به سر صحنه می فرایند یا 2 نفره، در موارد درگیری چگونه عمل می کنید؟

هم تک نفره می فرایند و هم 2 نفره، بسته به نقطه و محل وقوع جرم و نوع مأموریت است؛ در موارد درگیری دسته جمعی، پشت سر موتورسیکلت، گشت خودرویی نیز اعزام می گردد تا بتواند موضوع را مهار کند.

از لباس دوربین دار چه خبر؛ آیا تمام مأموران 110 به این لباس مجهز شده اند؟

بخشی از مأموران 110 مجهز شده و بخشی دیگر در حال تجهیز هستند.

لباس دوربین دار از لحاظ اینکه هم نظارت بر عملکرد مأمورین داشته و هم بر صحنه عملیات ناظر است بسیار مورد احتیاج و مفید است؛ هم اکنون بخش هایی از مأموران پلیس یگان امداد، راهور، پلیس پیشگیری و کلانتری ها به لباس دوربین دار مجهز شده اند.

در تخصیص نیرو و تجهیزات به کلانتری ها و پلیس های 110 در مناطق چه مواردی مدنظر قرارمی گیرد؟

جرم، جمعیت و جغرافیای محل از جمله موارد مهم در تخصیص منابع پلیسی از جمله نیروی انسانی، ناوگان موتوری و تجهیزات مورد احتیاج است.

گفتید در ساعات عصرگاهی و شامگاهی بیشترین تماس با پلیس 110 انجام می گردد؛ اگر در لحظه چند مورد فوریتی به مأموران یک کلانتری اعلام گردد با تعداد ماموران موجود در آن موقع، کدام ماموریت را ابتدا انجام می دهند؟

قطعاً آن موضوعی که حالت کیفری داشته و امنیت روانی شهر را خدشه دار کند از جمله مواردی است که در اولویت اعزام مأمور پلیس است. به طور مثال اگر 2 موضوع تصادف خسارتی و دعوای دسته جمعی به یک کلانتری اعلام گردد و در همان لحظه یک مأمور برای رفتن به صحنه وجود داشته باشد قطعاً مأمور به دعوای دسته جمعی اعزام می گردد؛ چرا که مأمور بعدی برای موضوع تصادف به محل می رود؛ چون تصادف خسارتی همچون درگیری و نزاع فوریتی نیست.

باید گفت سرقت، زورگیری، درگیری و موارد اینچنینی در اولویت مأموریت های پلیسی است.

در چه مواردی مردم باید موارد فوریتی خود را به 110 اطلاع دهند؟

110 اولین ارتباط و فرایند شکل گیری ارتباط شهفرایندان با پلیس است. بیش از 96 تا 97 درصد ارتباط مردم با پلیس به وسیله 110 است؛ حدود 4 درصد ارتباطات به صورت حضوری و مراجعه به کلانتری است؛ آن هم مواردی که حقوقی است و باید حتماً حضوری انجام گردد یا اینکه خانه فرد به کلانتری نزدیک است.

وقتی اتفاقی برای شهفرایندی به وقوع می پیوندد باید در همان لحظات ابتدایی با پلیس تماس بگیرد تا فاصله بین وقوع و کشف جرم کمتر گردد؛ وقتی شهفرایند در همان محل وقوع حضور دارد مأمور پلیس با مراجعه به آن محل می تواند شرایط محل را بسنجد، شرایط محیطی را آنالیز نموده و حداقل با چند نفر که شاهد ماجرا بوده اند صحبت کند؛ مهم شکل گیری پفراینده است که می تواند در چهره نگاری، کشف جرم و موارد دیگر به پلیس یاری کند.

پلیس 110 هم مزاحم دارد؟

بله؛ مزاحم هم داریم، اما می توان گفت خوشبختانه با توجه به تعطیلی مدارس میزان مزاحمت ها کم شده، اما از آن سو یکسری افراد با اختلافات ذهنی و روانی وجود دارند که مزاحم پلیس 110 می شوند؛ البته این افراد به دایره حقوقی پلیس وصل شده و قطع تلفن و مجازات 6 ماهه زندان از جمله تدابیر در نظر گرفته شده برای برخورد با مزاحمان تلفنی پلیس 110 است.

از سختی کار مأموران پلیس 110 بگویید؟

پلیس جزو مشاغل سخت است چرا که یک کار معمولی انجام نمی دهد؛ یک مأمور پلیس همواره همراه با آسیب ها و تهدیدات عمل می نماید. همین مأمور موتورسوار پلیس 110 باید با سرعت و لغزندگی معابر در این روز های پاییزی در حداقل زمان ممکن خود را به محل وقوع جرم برسند؛ ممکن است تصادف کند، آسیب ببیند و دچار شکستگی گردد یا موقع تیراندازی صدمه ببیند حتی در محل وقوع جرم با یکسری آسیب ها و تهدیدات فیزیکی و اتفاقات غیر مترقبه روبرو باشد.

کار پلیس 110 روبروه با افرادی است که یکسری آسیب دیده اند، ناراحت و عصبانی اند و وقتی با مأمور ما روبرو می شوند حتی در برخی موارد با بی ادبی و ناسزا با مأمور روبرو می شوند اگرچه به مأموران آموخته ایم همواره حق را به شهفرایندان بدهند و شکیبا باشند و سعی نمایند افراد را آرام نمایند.

خواسته شما از مردم چیست؟

من به عنوان یکی از خادمان مردم خواسته ام این است که مردم به این مطلب توجه داشته باشند که خط تلفن 110 یک سامانه فوریتی است؛ سامانه ای برای رسیدگی به فوریت های پلیسی مردم در مواقع بحرانی.

پلیس 110، اداره آب، برق، گاز یا آتش نشانی نیست؛ حتی ستاد کرونا هم نیست که سؤالات کرونایی خود را می پرسند، حتی برخی ها زنگ می زنند و می پرسند ساعت چند است؟!

اگرچه اپراتور های مرکز فوریتی 110 با آرامش جواب سؤال شهفرایندان را داده یا آن ها را به مراکز مرتبط هدایت می نمایند، اما همین مشغول بودن خط می تواند یکی از شهفرایندان را در نقطه ای دیگر از ارتباط با پلیس 110 دور نگه دارد.

منبع: فارس

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 47092

به "فاکتور طلایی تماس پیروز با پلیس چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فاکتور طلایی تماس پیروز با پلیس چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید