لبنان در آستانه فروپاشی!

به گزارش مجله یک کامپیوتر، شرایط نامساعد مالی لبنان که با قرنطینه سراسری به دلیل همه گیری کرونا وخیم تر شده، معترضان را در طرابلس، دومین شهر عظیم و البته فقیرترین شهر این کشور برای چهارمین روز به خیابان کشاند. معترضان به قرنطینه سراسری که بر اساس دستور دولت لبنان تا دو هفته دیگر ادامه دارد، پنجشنبه شب با پلیس ضد شورش در طرابلس درگیر شدند و تعدادی از ساختمان های دولتی از جمله شهرداری این شهر را به آتش کشیدند. برخلاف اعتراض ها در دیگر کشور ها که به دلیل قرنطینه ناشی از کرونا اجرا شده، اصلی ترین دلیل آشوب روز های اخیر در لبنان، شرایط بحرانی مالی است و مخالفان قرنطینه و تعطیلی سراسری می گویند در صورت خانه نشینی، به جای بیماری از گرسنگی و بحران مالی خواهند مرد.

لبنان در آستانه فروپاشی!

همزمان با ناآرامی ها در طرابلس، معترضان در دیگر شهر های لبنان هم بسیاری از جاده های میان شهری را مسدود کردند. پلیس و مأموران امنیتی هم برای مقابله با این اعتراض ها از گاز اشک آور و گلوله های پلاستیکی استفاده کردند. صلیب سرخ لبنان اعلام نموده که در این اعتراضات حداقل یک نفر کشته و بیش از صد نفر مجروح شده اند. در مراسم خاکسپاری معترض کشته شده به دست نیرو های امنیتی هم درگیری های شدیدی میان معترضان و نیرو های امنیتی لبنان رخ داد.

لبنان از پاییز سال 2019 صحنه رویارویی های گسترده معترضان به شرایط وخیم اقتصادی و ناکارآمدی نظام سیاسی و فساد گسترده طبقه حاکم بر این کشور است و از زمان استعفای دولت سابق به دلیل انفجار مرگبار در بیروت، هنوز دولت جدید بر سر کار نیامده و حسن دیاب کفیل نخست وزیری این کشور است و همه گیری کرونا این بحران را تشدید نموده است. روز گذشته حسن دیاب در واکنش به درگیری های اخیر بیانیه ای صادر نموده که در آن هیچ اشاره ای به قتل یک شهروند معترض به دست نیرو های امنیتی لبنان نشده و این موضوع انتقاد رسانه ها را در پی داشت. دیاب تنها به آتش زدن ساختمان شهرداری طرابلس اشاره نمود و با محکوم کردن خشونت معترضان، وعده داد که بازسازی ساختمان شهرداری به سرعت انجام خواهد گرفت.

قرنطینه سراسری در لبنان از 11 ژانویه شروع شده و حداقل تا 8 فوریه ادامه خواهد داشت. تا به امروز لبنان بیش از 285 هزار مورد ابتلا به ویروس کرونا و نزدیک به 2500 مورد مرگ بر اثر این ویروس ثبت نموده است.

با وجود اعمال جریمه های شدید برای نقض نمایندگان محدودیت های اجتماعی، تعداد قابل توجهی از خرده فروشان و افرادی که شرایط اقتصادی مناسبی ندارند و هیچ یاریی از دولت دریافت نمی نمایند، مجبور به خروج از خانه و کار در محیط های عمومی شده اند. با اینکه دولت لبنان به 230 هزار خانواده زیر خط فقر یاری اقتصادی می نماید، اما توان تحت پوشش قراردادن تمام اقشار ضعیف و آسیب پذیر را ندارد.

هشدار سازمان ملل

سازمان ملل متحد اخیرا گزارش داده که در حال حاضر نیمی از جمعیت شش میلیون نفری لبنان زیر خط فقر و یک چهارم این افراد زیر خط فقر مطلق زندگی می نمایند. سازمان ملل هشدار داده که حذف یارانه ها در لبنان بدون ارائه راه چاره های تضمینی برای حمایت از اقشار آسیب پذیر ممکن است خطر بروز یک فاجعه اجتماعی را در این کشور به همراه داشته باشد. نهاد های وابسته به سازمان ملل هشدار داده اند که هنوز هیچ راه نجاتی برای کاستن از شوک ناشی از حذف یارانه ها در لبنان در نظر گرفته نشده است.

ریاض سلامه، رئیس بانک مرکزی لبنان اخیرا تأکید کرد که پرداخت یارانه ها فقط حدود یک ماه دیگر ادامه دارد و از دولت این کشور خواسته بود برای مدیریت شرایط موجود طرحی ارائه دهد.

در گزارش نهاد های یاری رسان وابسته به سازمان ملل آمده است: باید مطلع باشیم که لبنان در حال حرکت پرشتاب به سمت صخره ای دیگر است و سیاستمداران و طبقه حاکم این کشور طرحی برای جلوگیری از بروز یک فاجعه ندارند. تصمیم به حذف یارانه ها که ناشی از وخامت شرایط اقتصادی در این کشور است، فاجعه ای اجتماعی برای آسیب پذیرترین مردم کشور به همراه خواهد داشت و تبعات آن برای سال های آینده باقی خواهد ماند.

از طرف دیگر در روز های منتهی به کریسمس و سال نوی میلادی حدود 80 هزار نفر به لبنان سفر کردند تا تعطیلات را در کنار دوستان و خانواده خود بگذرانند و اعمال قرنطینه سراسری و گسترش اعتراض ها شرایط را پیچیده تر نموده است.

در کنار بحران اقتصادی لبنان که این کشور را در آستانه ورشکستگی قرار داده، لبنانی ها شاهد جنگ قدرت بین رئیس جمهور و نخست وزیر مکلف هستند. مهم ترین عامل در عدم تشکیل دولت جدید لبنان درگیری بر سر تقسیم جایگاه های کابینه است و تا زمانی که دولت جدید تشکیل نشود، جهت تصویب اصلاحات اقتصادی و یاری اقتصادی خارجی مسدود می ماند.

حسن دیاب در چهارم فوریه و پس از انفجار گسترده در بندر بیروت که منجر به کشته شدن بیش از 200 نفر و زخمی شدن هزاران نفر شد، از مقام نخست وزیری استعفا داد، اما در ماه های گذشته کوشش ها برای تشکیل دولت جدید ناکام ماند و دوباره دیاب مأمور تشکیل دولت جدید شد. از زمان وقوع انفجار بیروت، امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه بار ها برای انتها دادن به تنش های سیاسی در این کشور کوشش کرد، اما این اقدامات بی نتیجه بود.

لبنان اکنون با شدیدترین بحران اقتصادی پس از جنگ داخلی این کشور بین سال های 1990 تا 1975 روبه رو است و چشم اندازی برای خروج از این بحران نمایان نیست. از اکتبر 2019 که عظیم ترین اعتراضات سراسری در این کشور شروع شده، طبقه حاکم لبنان با خشم مردم این کشور روبه رو شده است. معترضان آن ها را به سوء مدیریت و سرقت منابع کشور و سوق دادن مردم این کشور به فقر و بیچارگی متهم کردند. این اعتراض ها پس از مدتی متوقف شد که بخشی از آن به دلیل همه گیری گسترده کرونا بود، اما با وجود گذشت یک سال از این همه گیری، مردم لبنان نه تن ها نشانه ای از بهبود شرایط و کوشش دولت برای برطرف مسائل و بحران های اقتصادی مشاهده ننموده اند، بلکه شاهد وخیم ترشدن شرایط و قرارگرفتن لبنان در آستانه فروپاشی اقتصادی هستند.

از سال 2019 ارزش پول لبنان در حال سقوط است و طی کمتر از دو سال بیش از 80 درصد ارزش خود را از دست داده است. بانک های این کشور برای محافظت از ذخایر خارجی رو به کاهش، اقدام به کنترل و ایجاد محدودیت در برداشت از حساب ها و انتقال وجه نموده اند و این شرایط هم بسیاری از کسب وکار ها را به ورشکستگی کشانده است. در چنین شرایطی نرخ بیکاری و تورم هم در دو سال اخیر افزایش یافته و شرایط زندگی ده ها هزار نفر به زیر خط فقر سقوط نموده است.

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: فرارو
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 50692

به "لبنان در آستانه فروپاشی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لبنان در آستانه فروپاشی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید