مرگ البغدادی و نطق شرم آور ترامپ

به گزارش مجله یک کامپیوتر، عملیات نیروهای ویژه آمریکا و کشته شدن البغدادی، نقطه عطف مهمی درجنگ با داعش و مبارزه با تروریسم است. پرزیدنت ترامپ حق داشت که درنطق روز یکشنبه 27 اکتبر که طی آن مرگ البغدادی را اعلام نمود، از مقامات و کشورهایی که در این رابطه یاری نموده بودند تقدیر به عمل آورد.

مرگ البغدادی و نطق شرم آور ترامپ

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، دکتر دانیل بایمن در موسسه مطالعاتی بروکینگز آمریکا سخنرانی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا درباره کشتن البغدادی سرنموده داعش را زیر سوال برد و معتقد است که بیش از این از ترامپ توقعی نبود!

عملیات نیروهای ویژه آمریکا و کشته شدن البغدادی، نقطه عطف مهمی درجنگ با داعش و مبارزه با تروریسم است. پرزیدنت ترامپ حق داشت که درنطق روز یکشنبه 27 اکتبر که طی آن مرگ البغدادی را گفت، از مقامات و کشورهایی که در این رابطه یاری نموده بودند تقدیر به عمل آورد.

متاسفانه، رییس جمهوری حتی در زمان اعلام این پیروزی بزرگ هم نتوانست از پراکنده گویی، حاشیه رفتن و شخصی کردن موضوع دست بردارد.

مرگ البغدادی شکست بزرگی برای داعش و پیروزی مهمی برای راستی و عدالت بود. همان طوری که رییس جمهور هم اشاره نمود، البغدادی فردی بیمار، فاسد و شرور بود. مرگ او، آن هم در زمانی که خلیفه کذایی به زندگی زیر زمینی روی آورده بود، موجب در هم پیچیدن طومار خلافت شد. البغدادی کاریزما داشت و ماهر بود، هر چند که جانشین او هر کسی هم که باشد، از توانایی های او برخوردار نخواهد بود و توان رهبری داعش و ایجاد انگیزه در نسل جوان داعشی را نخواهد داشت، کما اینکه بعضی از اسلاف البغدادی هم از توانایی های او بی بهره بردند. توانمندهای جانشین بغدادی هر چقدر هم که باشد، باید به یک نکته توجه داشته باشد و آن هم این است که اگر می خواهد به سرنوشت البغدادی دچار نگردد، مجبور خواهد بود به زندگی مخفی و عدم ارتباط با سایر اعضای داعش روی آورد، و البته در این صورت حاصل آن خواهد شد که او در سازماندهی مجدد داعش دچار مسائل و گرفتاری های فراوانی خواهد شد.

رییس جمهور نطق خود را توفانی شروع کرد و با تمجید از شهامت و توانمندی فوق العاده نیروهای ویژه آمریکایی، اهمیت مرگ البغدادی را مورد تاکید قرار داد. ترامپ در سخنرانی اش گفت ایالات متحده شب گذشته، تروریست رده اول جهان را به چنگال عدالت سپرد. مردم آمریکا باید از شنیدن این نطق رییس جمهور به وجد آمده باشند. اظهارات رییس جمهور مبنی بر اینکه ایالات متحده اکنون به دنبال شکارجانشین احتمالی البغدادی است، نیز به دلایلی باورکردنی هستند. اظهارات او در ستایش افسران و نهادهای اطلاعاتی ایالات متحده نیز شایان تقدیر هستند، هر چند که رییس جمهور، بارها به همین نهادهای اطلاعاتی حمله نموده، آن هم نهادهایی که کشور را از خطر تروریسم مصون نگهداشته اند.

پرزیدنت ترامپ همچنین لطف کرد و از هم پیمانان آمریکا به خاطر یاریی که در رابطه با کشتن البغدادی داشتند، سپاسگزاری کرد. تشکر ترامپ، برای فردی چون او که همیشه از شرکای آمریکا با عنوان یک عده مفت خور انتقاد نموده، امری غیر معمول بود. البته من یک قسمت دیگر از نطق ترامپ را هم دوست داشتم. منظورم آن قسمتی است که او در ستایش از سگ خوشگل و باهوشی که در جریان عملیات شکار البغدادی مجروح شد، صحبت کرد. البته این را به حساب دلبستگی من به سگها و احساساتی بودنم بگذارید.

با همه اینها باید این را گفت که لحن ترامپ در نطق اش به گونه ای بود که اهمیت این لحظه تاریخی، در آن رنگ باخت. رییس جمهور می توانست از این فرصت برای ارسال پیغام اتحاد به ملت آمریکا بهره ببرد، اما در عوض، به شکل کینه توزانه و مغرورانه ای گفت البغدادی مثل یک بزدل و سگ مرد. لحظات پایانی زندگی اش را با هول و هراس و ترس از نزدیک شدن سربازان آمریکایی سپری کرد. البته من شخصا امیدوارم که همه این حرفهایی را که رییس جمهور گفت، درست باشند، اما به نظرم راهی برای اینکه بدانیم البغدادی در لحظات آخر زندگی چه احساسی داشته، وجود ندارد. مرگ البغدادی مهمتر از آن است که بخواهیم با چنین حدس و گمان های بی فایده و اغراق آمیزی درباره احساس او در لحظات آخر زندگی اش، صحبت کنیم.

نطق پرزیدنت ترامپ و همچین پاسخش به سوالات، آکنده از پراکنده گویی بودند. رییس جمهور بار دیگرحرفهای گذشته اش رامطرح کرد و در میان این همه مشکل، بازهم درباره ممنوعیت ورود مسلمانان به آمریکا سخن گفت. او تعبیر توله سگ های ترسو و بازنده ها را درباره تروریست ها به کار برد. چنین ادبیات کوچه و بازاری در شان جایی چون کاخ سفید نیست.

رییس جمهور همچنین در نطق اش گفت که در جریان عملیات شکار البغدادی، به اطلاعات بسیار مهمی در رابطه با داعش و طرح های آینده اش دست پیدا نموده که برای ما اهمیت بسیار زیادی هم دارند. اگر حرفهای او درست باشند و من هم امیدوارم که راست گفته باشد، باید گفت که این اطلاعاتی که او از آن صحبت می نماید به سادگی می سوزند و باید پیش از آنکه در نطقش به آن اشاره کند، آن را برای تحلیل و اقدام لازم، در اختیار تحلیلگران قرار بدهد. دشمن هر چه بیشتر درباره آمریکا بداند، می تواند اقدامات بیشتری بر ضد آمریکا انجام دهد.

اگرچه نطق ترامپ در رابطه با ستایش از هم پیمانان آمریکا و یاری آنها به شکار البغدادی، به طور کلی شایان توجه است اما ترامپ در رابطه با روسیه و ترکیه، و گفتن اینکه روسیه در این عملیات فوق العاده بود، بذل و بخشش زیادی کرد. هم روسیه و هم ترکیه نشان داده اند که در نبرد با داعش، دمدمی و مذبذب هستند. به نظر می رسد که نقش آنها در عملیات شکار البغدادی، محدود به این بود که اجازه استفاده از حریم هوایی شان را دادند و به سوی نیروهای آمریکایی شلیک نکردند.

بنا به گزارش واشنگتن پست، متحدان کرد ایالات متحده که پشت شان را هم در سوریه خالی کردیم و همچنین عراق، در دادن اطلاعات و یاری در سایر موارد، نقش کلیدی در شکار البغدادی داشتند. در حالی که می دانیم که آمریکا به خاطر تصمیم ترامپ در سوریه، به نمودها پشت کرد، شنیدن اینکه پرزیدنت ترامپ در نطق اش از نقش نمودها در این عملیات تقدیر کند و بگوید، کارکردن با نمودها به خاطر آسیبی که در جنگ با ترکیه دیده اند، راحت تر از هر وقت دیگر است، واقعا رنج آور است.

من از اینکه در این عملیات چه کسی، چه کاری نموده و سهم اش در عملیات چقدر بوده، اطلاعی ندارم، اما از صمیم قلب امیدوارم که حرف رییس جمهور در رابطه با اینکه می گوید اکنون روسیه و ترکیه از هم پیمانان نزدیک آمریکا در مبارزه با تروریسم هستند و در آینده نقش مهمی را در نبرد با داعش ایفا خواهند کرد، واقعا درست باشد. این اظهارات رییس جمهور، بیشتر در راستای توجیه تصمیم اش درباره سوریه، و واگذاری شمال سوریه به ترکیه و روسیه است، در حالی که باید در آنجا، برای نبرد با داعش روی نمودها و سایر شرکای کلیدی آمریکا حساب می کردیم.

البته رییس جمهور باید آخر سر، موفقیت در مبارزه با تروریسم را نیز به حساب خود می گذاشت. ترامپ در نطقش اشاره نمود که داعش از نظر فنی، وضع درخشان و فوق العاده ای دارد و هیچکس در جهان، نمی تواند بهتراز داعش از اینترنت بهره ببرد. البته باید گفت صحبت ترامپ یک استثنا دارد و او بهتر از داعش می تواند از اینترنت استفاده کند.

رییس جمهور در نطق اش بار دیگر ادعای غلطش را تکرار کرد و گفت که او مخالف جنگ عراق در سال 2003 بوده و پیشتر نسبت به خطر القاعده و اینکه بن لادن باید کشته گردد، هشدار داده بوده است.

ترامپ در حالی که از یاری افسران اطلاعاتی آمریکا به عملیات شکار بن لادن تقدیر کرد، مختصری هم به آنچه که به زعم او ضعف ساختار اطلاعاتی آمریکاست اشاره نمود و گفت افرادی که باهوش هم نیستند، مشغول کار اطلاعات شده اند. شاید منظور ترامپ از این افراد غیر باهوشِ مشغول به کارِ اطلاعات، همانهایی باشند که الان مشغول تحقیق و تفحص پیرامون خلافکاری های او هستند. ترامپ همچنین مدعی شد که پیش از عملیات شکار البغدادی، نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان را به دلیل خطر درز اطلاعات، در جریان این عملیات قرار نداده بوده است. نانسی پلوسی و سایر مقامات حزب دموکرات تایید نموده اند که کسی در این رابطه با آنها صحبتی ننموده است.

مرگ البغدادی موفقیت بزرگی در مبارزه با تروریسم است، اما نطق ترامپ در این رابطه، با نظر به سیاست مبتذلی که دارد، دور از انتظار نبود. در حالی که فضای آمریکا در شرایط کنونی این گونه دچار شکاف شده، شرم آور است که رییس جمهور از این فرصت نادر، برای اتحاد ملت استفاده نکرد.

منبع: بروکینگز/ ترجمه: حامد ضرغامی

310 310

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 16861

به "مرگ البغدادی و نطق شرم آور ترامپ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرگ البغدادی و نطق شرم آور ترامپ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید