مصاحبه، سخنگوی جنبش حق بحرین تشریح کرد: برخورد تبعیض آمیز آل خلیفه با اتباع بحرینی مقیم ایران

به گزارش مجله یک کامپیوتر، سخنگوی جنبش حق بحرین با تأکید بر اینکه آل خلیفه شهروندان خود و به خصوص شیعیان را شهروندان درجه دوم و سوم به حساب می آورد برخورد آل خلیفه با اتباع بحرینی مقیم ایران را تبعیض آمیز دانست.

مصاحبه، سخنگوی جنبش حق بحرین تشریح کرد: برخورد تبعیض آمیز آل خلیفه با اتباع بحرینی مقیم ایران

عبدالغنی الخنجر سخنگوی جنبش حق بحرین در تبادل نظر با خبرنگار گروه بین الملل خبرنگاران به موضوع زائران بحرینی به جای مانده در جمهوری اسلامی ایران اشاره نمود و در این خصوص گفت: از ابتدای بروز بحران کرونا و زائران بحرینی به جای مانده در جمهوری اسلامی ایران، برخورد دولت بحرین با این مسئله سیاسی بود و راشد بن عبدالله آل خلیفه وزیر کشور طی سخنانی اظهار کرد که مسئله بازگرداندن اتباع بحرینی موجود در جمهوری اسلامی جنگ بیولوژیکی ایران علیه بحرین و کشورهای منطقه است. این سخنان به دور از انسانیت بود و وزیر کشور سعی داشت با این اظهارات از یک مسئله انسانی که کل دنیا با آن دست به گریبان است استفاده های سیاسی کند.

وی ادامه داد: پس از این اظهار نظر مسائل و سختی های زائران بحرینی در ایران دوچندان شد و مشاهده کردیم که ویدئو هایی از افراد سالمند به جای مانده در ایران در شبکه های اجتماعی منتشر شد و سالمندان در این ویدئو ها با تأکید بر شرایط سخت خود خواستار بازگشت هرچه سریعتر به کشورشان بودند. پس از آن بود که دولت اعلام نمود یک هواپیما اولین گروه از این افراد را از ایران به بحرین باز خواهد گرداند و این اتفاق روی داد اما پس از رسیدن اولین گروه به بحرین دولت اعلام نمود که نیمی از آنان به کرونا دچار شده اند و به همین دلیل پروازهای بازگشت به کشور متوقف خواهند شد.

او همچنین شرح داد: دامن زدن به مسائل قومیتی و توهین به بحرینی های به جای مانده در ایران در حالی صورت می گیرد که رژیم حاکم در مورد بحرینی های به جای مانده در سایر کشورهای دنیا همچون مصر، مغرب، اردن و کشورهای اروپایی هیچ سخنی به میان نمی آورد. رسانه های دولتی افکار عمومی را علیه مسافران باقی مانده در جمهوری اسلامی ایران تحریک می نمایند و خواستار ممنوعیت سفر به ایران و همچنین عدم اجازه بازگشت شهفرایندان بحرینی باقی مانده در ایران به کشورشان می شوند.

عبدالغنی الخنجر در تشریح شرایط زائران موجود در ایران گفت: بحرینی های باقی مانده در شهر مقدس مشهد خواستار بازگشت به کشورشان هستند زیرا تعداد زیادی از این زائران با بیماری های مزمن دست و پنجه نرم می نمایند، همچنین تعداد زیادی از آنان را افراد سالخورده تشکیل می دهند. بر اساس اطلاعاتی که داریم آستان قدس رضوی از همان روزهای نخست به سرعت وارد عمل شد و به امور این زائران رسیدگی کرد همچنین وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز به این مسئله ورود کرد و علی رغم وجود شرایط ویژه در کل کشور فرایند اسکان این زائران در هتل های شهر مشهد و امور اقامتی و ویزای آنان را سهولت بخشید.

وی ادامه داد: همچنین وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران آمادگی داشت برای بازگرداندن هرچه سریع تر این افراد به کشورشان علی رغم قطع بودن روابط دیپلماتیک میان دو کشور، با مقامات بحرین رایزنی کند.

سخنگوی جنبش حق در بخش دیگری از سخنانش گفت: پس از افزایش فشار ها به دولت بحرین، بازگشت تعدادی از شهفرایندان به جای مانده در ایران به وسیله عمان و همچنین دوحه قطر به کشورشان و بروز اختلافات میان دوحه و منامه در پی این امر، خاتمه دولت بحرین برنامه بلندمدت دوماهه ای را برای بازگرداندن اتباع خود به کشور اعلام نمود. با توجه به اینکه شرایط سخت تعداد زیادی از زائران اجازه بیش از این دور ماندن از خانواده هایشان را به آنان نمی دهد و ماه مبارک رمضان را نیز پیشِ رو داریم می توان گفت که این برنامه مناسب نیست.

وی همچنین با اشاره به جان باختن تعدادی از شهفرایندان بحرینی گفت: به دلیل کارشکنی های دولت بحرین تا به امروز 7 نفر از زائران در غربت جان خود را از دست داده اند این افراد کوشش می کردند که به کشورشان بازگردند اما به دلیل بی توجهی دولت بحرین پیروز به این کار نشدند. رژیم حاکم حتی در مورد مرگ این افراد ابراز تأسف نکرد.

عبدالغنی الخنجر در سرانجام تأکید کرد: خانواده های مسافران و خود این افراد تأکید دارند که بازگرداندن 2هزار مسافر به دو ماه زمان احتیاج ندارد. کشورهای زیادی همچون کویت و عربستان شهفرایندان خود را که به کشورهای دیگر مسافرت نموده بودند به کشورشان بازگردانده در بعضی هتل ها قرنطینه کردند در حالی که رژیم حاکم نمی تواند شهفرایندانش را به کشور بازگرداند، بر همین اساس است که می گوییم دولت بحرین شهفرایندان خود و به خصوص شیعیان را شهفرایندان درجه دوم و سوم می داند.

+

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 28112

به "مصاحبه، سخنگوی جنبش حق بحرین تشریح کرد: برخورد تبعیض آمیز آل خلیفه با اتباع بحرینی مقیم ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصاحبه، سخنگوی جنبش حق بحرین تشریح کرد: برخورد تبعیض آمیز آل خلیفه با اتباع بحرینی مقیم ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید