معضل بام فروشی در شمال شرق تهران

به گزارش مجله یک کامپیوتر، به گزارش خبرنگاران، کاوه حاج علی اکبری در جلسه ستاد بازآفرینی شهردار منطقه چهار با اشاره به وضعیت ویژه شمال شرق تهران در مقایسه با سایر مناطق شهری گفت: منطقه 4 منطقه ویژه ای است و علیرغم قرار دریافت این منطقه در جمع مناطق برخوردار و پهنه الف اما وجود بافت های فرسوده محلاتی چون گلشن(خاک سفید)، شمیران نو و جوادیه شرایط ناکارآمدی را برای این منطقه ایجاد نموده است.

معضل بام فروشی در شمال شرق تهران

وی اضافه کرد: یکی از مسایل مهم و کلیدی شهر تهران در بحث بافت های فرسوده وجود دو مسئله به رسمیت شناختن مشکل و دومی به رسمیت شناختن سکونت است که متاسفانه ما هر دو را در منطقه 4 داریم.

حاج علی اکبری اضافه کرد: با وجود همه مسائل، میزان بافت فرسوده در منطقه 4 صفر است، اما حدودا 80 درصد از بافت های فرسوده در این منطقه دیده شده است.

وی با ابراز امیدواری از برطرف مشکل چندین ساله منطقه 4 در بافت های فرسوده تاکید نمود: با توجه به زمان بر بودن این طرح در شهر تهران پایلوت سازی باید در منطقه 4 به عنوان اولویت اول این طرح صورت گیرد و در صورت احتیاج به صورت مستقل در کمیسیون ماده پنج مطرح گردد.

حاج علی اکبری گفت: شهرداری تهران مسئله ناکارآمدی در بافت های شهری را یک مسئله نخست اقتصادی می داند که پیامدهای اجتماعی را در پی داشته است. به خاطر همین رویکرد و راهکار هایی که در حال حاضر وجود دارد باید کالبدی باشند تا اقتصادی و اجتماعی.

مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران اضافه کرد: هم اکنون یک راه چاره کوتاه مدت باید به کارگرفته گردد و آن استفاده از ظرفیت افزایش 15 درصدی مساحت بافت های فرسوده شهر است.

وی با بیان اینکه بیشتر بافت های فرسوده شهر تهران همانند یک کمربند در شمال تهران قرار گرفته است، اضافه کرد: بیشترین بافت های فرسوده تهران همانند یک کمربند در شمال شرق قرار دارند که از منطقه 4 آغاز و در منطقه 5 ختم می گردد که به آن ها لکه های غیر رسمی گفته می گردد.

وی توضیح داد: شهرداری تهران به ویژه سازمان نوسازی سه رویکرد را در محله های ناکارآمد در اولویت دارد که در برنامه 5 ساله سوم شهر تهران با عنوان سند ملی بازآفرینی مطرح شده است.

حاج علی اکبری گفت: تهران 196 محله دارد که مسائل مختلف دارند که طبق ماده 59 برنامه ششم توسعه سالی 10 محله باید در جریان بازآفرینی قرار گیرند.

وی توضیح داد: سال جاری 18 محله در اولویت نخست قرار گرفته اند که در مناطق 9 تا 20 قرار دارند و سال آینده 3 محله گروه دوم از منطقه 4 در کنار 17 محله دیگر به عنوان اولویت نخست اجرایی می گردد.

وی اضافه کرد: ما در نوسازی بافت های فرسوده به دنبال برقراری توازن در محلات هستیم و اعتقاد داریم صرفا نباید به نوسازی مسکن توجه کرد، بلکه باید به سایر خدمات نیز توجه کرد.

مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران گفت: مقیاس توسعه باید محله محوری باشد و اقدامات باید به ارتقاء کیفی زندگی در محلات منجر شده و به افزایش سرمایه های اجتماعی و حفظ هویت محلات یاری کند.

وی با اشاره به موضوع مسکن امید به عنوان سومین و مهم ترین موضوع شهرداری تهران اضافه کرد: مسکن امید نیز سومین برنامه ای است که از سال آتی اجرا می گردد.

حاج علی اکبری گفت: این پروژه به نحوی است که پروژه های مسکونی با مشارکت توسعه گران در نقاط فرسوده تعریف و ساخته گردد و شهرداری سهم خود را از فروش آن ها به نوسازی محله های مجاور اختصاص دهد.

بنابر اعلام روابط عمومی شهرداری منطقه چهار، وی در سرانجام خاطر نشان کرد: سازمان نوسازی شهر تهران آماده مشارکت با شهرداری ها جهت نوسازی بافت های فرسوده است.

در ادامه این نشست سید علیرضا حسینی - شهردار منطقه چهار گفت: شش هکتار بافت فرسوده و یکهزار بافت ناپایدار در منطقه 4 وجود دارد که به دلیل قرار دریافت در شمال خیابان انقلاب راه چاره مشخصی در خصوص نوسازی آنها وجود ندارد.

وی اضافه کرد: 93 درصد از پلاک های قرار گرفته در منطقه چهار زیر 100 متر قرار گرفته است و صدور مجوز برای آنها ممکن نیست.

حسینی اظهار داشت: معضلاتی چون بام فروشی امروزه در بافت های فرسوده و ناپایدار منطقه به وجود آمده که مسائل شهری را دوچندان می نماید.

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 3625

به "معضل بام فروشی در شمال شرق تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معضل بام فروشی در شمال شرق تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید