نودل چیست + مضرات نودل فوری

به گزارش مجله یک کامپیوتر، نودل نام نوعی غذای شبیه به اسپاگتی است که با استفاده از آرد گندم تهیه میشود. برای آنکه بدانید نودل چیست و چه مضراتی دارد، این مطلب را بخوانید.

نودل چیست + مضرات نودل فوری

نودل چیست؟

شاید این روزها کمتر کسی را بتوان یافت که نام نودل را نشنیده باشد اما برای آنکه بیشتر با این ماده غذایی آشنا شوید و بدانید اصلا نودل چیست و چه خواص و مضراتی دارد، خواندن این مطلب توصیه می شود.

نودل یک غذایی اصیل آسیایی است که از برش خمیر فطیر (عمل آوری نشده) تهیه می شود. شناخته شده ترین نوع نودل، به شکل نوارهای نازک و بلند و شبیه به اسپاگتی است، اما نودل به شکل های متنوع دیگری مانند موجی، لوله ای، رشته ای و صدفی نیز برش می خورد. به طور معمول نودل را در آب جوش همراه با کمی نمک و روغن می پزند اما سرخ کردن نودل در تابه نیز نوعی روش دیگر برای طبخ نودل چینی است. البته این روزها، با توجه به گرایش افراد در کشورهای مختلف به این غذای ساده، روش های پخت نودل بسیار متنوع تر شده و حتی انواع سالاد نودل نیز با استفاده از رشته های نودل چینی تهیه می شود.

در کشورمان ایران نیز، با استفاده از رشته های نودل برنج که سفیدرنگ و شفاف هستند، نوعی فالوده شبیه به فالوده شیرازی تهیه می شود که البته کیفیت و طعم فالوده شیرازی سنتی که با استفاده از نشاسته تهیه می شود را نخواهد داشت.

نودل چینی را معمولا همراه با سس مخصوص و یا به همراه سوپ سرو می کنند.

نودل چینی اصیل را با استفاده از آرد گندم، آرد برنج و نشاسته ماش تهیه می کنند که البته نوع موجود و مورد استفاده در ایران، از نوع آرد گندم یا برنج است.

معمولا برای تغییر رنگ و طعم نودل، به آن تخم مرغ یا غلات اضافه می شود.

به طور کلی نودل غذای سالمی برای بچه ها محسوب نمی شود و نمی تواند جای غذاهای مغذی خانگی را بگیرد اما اگر کودک شما تمایل به خودن نودل دارد بهتر است آن را همراه با سبزیجت فراوان تهیه کنید و در وعده های غذایی کم به آن ها بدهید.

آنچه درباره نودل فوری نمی دانید

نودل فوری که در دهه 60 میلادی در بازارهای داخلی کره رواج یافتند یک غذای رشته ای فوری و اغلب تند هستند که در لیوان های یک بار مصرف و قابل بازیافت بسته بندی می شوند و می توان این لیوان های نودل را در هرجایی مثل کافی نت، کتابخانه، قطار و یا هر جای دیگری تهیه و مصرف کرد.

این نودل ها سرشار از نمک هستند و یک لیوان از این نودل های محبوب، محتوی بیش از 90 درصد از نمک مجاز روزانه مصرف کنندگان است ضمن اینکه نباید از غذایی که کمتر از یک دلار قیمت دارد توقع خاصیت غذایی بیش از این داشت.

آنچه مسلم است این است که مردم کشورهای کره جنوبی و چین بیش از هر کشور دیگری نودل فوری مصرف می کنند و بسیاری از آن ها این غذا را به عنوان غذای اصلی می شناسند. آن ها نودل های حاوی امگا-3 و محتوی سبزیجات که در آن از ادویه کمتری استفاده شده را مصرف می کنند اما خبر بد برای این افراد و سایر علاقمندان به نودل این است که مصرف نودل های فوری برای قلب خطر دارد.

در مطالعات جدید که بین سال های 2007 تا 2009 میلادی روی بیش از 10 هزار و 700 نفر از ساکنان کره جنوبی که بین 19 تا 64 سال داشتند انجام گرفت مشخص شد که افرادی که در رژیم غذایی خود از گوشت فراوان، نوشابه های گازدار، غذاهای سرخ کردنی و فست فودها از جمله نودل های فوری استفاده می کنند در معرض افزایش چاقی های شکمی و افزایش LDL یا کلسترول بد قرار دارند.

بنابر این مطالعه، مصرف نودل های فوری بیش از دوبار در هفته سبب افزایش احتمال بروز سندرم متابولیکی می شود که یکی از عوامل بروز مسائل قلبی به ویژه در زنان محسوب می شود.

طبق آنچه در سایت وب بی ام منتشر شده، مصرف نودل می تواند با خطر ابتلا به بیماری های مزمنی نظیر امراض قلبی، دیابت و حتی سکته مغزی مرتبط باشد.

در ادامه، دلایل اصلی مضر بودن نودل فوری برای سلامتی را برای شما توضیح خواهیم داد:

مضرات نودل فوری

  • چربی زیاد: یک بسته 85 گرمی نودل حاوی حدود 14.5گرم چربی است که چربی اشباع شده ناسالم چیزی حدود 6.5 گرم از آن را تشکیل می دهد. یعنی یک سوم بیش از میزان مجاز مصرف روزانه.
  • عدم برخورداری از پروتئین و مواد معدنی: یک بسته نودل فوری در واقع هیچ ارزش غذایی خاصی ندارد. میزان ویتامین C ،A و کلسیم در نودل صفر است و تنها حاوی 4 گرم پروتئین و 10 درصد آهن است که برای تامین نیاز بدن بسیار اندک و در واقع بی فایده است.
  • وجود انواع طعم دهنده ها: پودر های طعم دهنده به کار رفته در نودل از نمک، قند، ادویه و مونوسدیم گلوتامات ساخته شده که بیشتر آن ها برای سلامتی مضر هستند.
  • نمک زیاد: نودل فوری حاوی مقادیر بسیار زیادی سدیم است. با مصرف هر بسته نودل فوری حدود 41 درصد از میزان نمک مجاز بدن در روز تامین می شود. بیشتر سدیم موجود در نودل به خاطر طعم دهنده های مصرف در نودل است.
  • وجود ماده شیمیایی بیسفنول A: نوعی ماده شیمیایی به نام بیسفنول A در بسته بندی نودل استفاده می شود که این ماده، بر مسیری که هورمون ها پیام ها را به سراسر بدن می فرستند تاثیر مخربی دارد.
  • کالری زیاد: یک بسته نودل از لحاظ جذب کالری به عنوان دو وعده غذایی محسوب می شود. یک بسته کامل این غذا دارای 400 کالری است.
  • شیوه ناسالم آماده سازی نودل: تولیدکنندگان برای آنکه بتوان بسته های حاوی نودل را برای چند ماه نگهداری کرد، نودل ها را در روغن سرخ می کنند که این کار برای سلامتی مضر است.
  • سندرم متابولیک قلبی: بررسی ها نشان می دهد مصرف نودل فوری برای دو تا سه وعده در طول هفته با ابتلا به سندرم متابولیک قلبی ارتباط دارد. این سندروم می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی و دیگر بیماری ها همچون دیابت و سکته مغزی را افزایش دهد.
با این توضیحات دیگر به خوبی می دانید نودل چیست و چرا نباید آن را به عنوان یک وعده غذایی پرمصرف در نظر گرفت. در واقع با توجه به آنچه توضیح داده شد، مصرف غذایی مانند نودل نه تنها هیچ ماده غذایی مفید و ضروری را به بدن نمی رساند، که ممکن است باعث مسائل و ناراحتی های زیادی نیز بشود و این مطلوب هیچ کس نیست.

گروه آشپزی خبرنگاران

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: setare.com
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 41102

به "نودل چیست + مضرات نودل فوری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نودل چیست + مضرات نودل فوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید