پارسایی: خودروسازها ناکارآمدی خود را در زمین فراوری ملی می اندازند

به گزارش مجله یک کامپیوتر، سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مافیای قدرتمند خودرو اجازه نداده تاکنون هیچ تحقیق و تفحصی در مجلس در مورد صنعت خودرو به نتیجه برسد، گفت: شگرد دائمی صنعت خودروسازی این است که ناکارآمدی خود را در پس فراوری ملی و اشتغال پنهان نموده و با همین حربه تاکنون منتقدین خود را آچمز نموده اند.

پارسایی: خودروسازها ناکارآمدی خود را در زمین فراوری ملی می اندازند

بهرام پارسایی در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به واکنش ها نسبت به اعلام هزینه طراحی صندوق عقب خودروی 206، گفت: قرار نیست کمیسیون اصل 90 و مجلس درباره هر اظهارنظری نسبت به گزارشات یا و مراحل رسیدگی خود اعلام موضع کند اما بحث هزینه 250 میلیون دلاری طراحی صندوق عقب خودروی 206 بازتاب زیادی داشته و افرادی سعی در توجیه یا رد آن برآمده اند؛ لذا در راستای تنویر افکار عمومی ضروری است روشنگری شود اگرچه این موضوع برای ما جای ابهامی ندارد.

وی اضافه نمود: از روزی که به حرمت حقوق پایمال شده مردم با جدیت و کمک خواستن از خداوند بزرگ پرونده خودروسازی در کمیسیون اصل نود را به عهده گرفته و با احساس احتیاج طرح ساماندهی صنعت خودرو را با حمایت تعدادی از همکارانم در مجلس را آغاز کردم شاهد همه نوع واکنش های پیش بینی شده از قبیل تهمت، کارشکنی، عدم همکاری و غیره بوده ایم که گرچه باعث کندی کار شد ولی هرگز نتوانست به عزم و اراده بوجود آمده در تصویب قانون که خوشبختانه همین هفته با رفع کردن ایرادات شورای نگهبان نهایی شد و تهیه گزارش خودروسازی در کمیسیون لطمه ای وارد کند و اخطار می دهم هر چه کارشکنی ها بیشتر شود عزم ما بر شفاف سازی و پیگیری استوار تر می شود.

خودروسازان با حربه فراوریملی منتقدین را آچمز نموده اند

این نماینده مجلس اعلام نمود: آقای منطقی مدیرعامل سابق ایران خودرو گفته که نباید برند ملی را زیر سوال برد. این موضع دقیقا شگرد دائمی صنعت خودروسازی است که ناکارآمدی خود را در پشت کلماتی مثل برند ملی، فراوری ملی و غیره پنهان و به جای جوابگوی فرافکنی می نمایند و با همین حربه تاکنون منتقدین خود را آچمز نموده اند.

وی با بیان اینکه به عنوان سخنگوی کمیسیون اصل نود طی این چند سال بدون مستندات اظهار نظری ننموده و آن چه گفته براساس اسناد و استعلام ها از نهادهای نظارتی و اجرایی است، ادامه داد: مدیرعامل سابق ایران خودرو همچنین به تحقیق و تفحص از خودروسازی استناد کردند که اگر تخلفی بود در گزارش به آن اشاره می شد در حالی که تا امروز هیچ تحقیق و تفحصی در مجلس در خصوص صنعت خودرو به نتیجه نرسیده و علت آن هم مافیای قدرتمند خودرو بوده است.

اینکه طراحی صندوق عقب 206 نوآوریست شبیه طنز است

پارسایی یادآور شد: مدیرعامل سابق ایران خودرو گفته اند که نباید نوآوری را زیر سوال برد. نمی دانم منظور ایشان کدام نوآوریست؟ امروزه همه شاهد رقابت و جهش های خیره نماینده در صنعت خودروی دنیا هستیم؛ مثل ساخت خودروهای پرنده، خودروهایی با فراوری و مصرف انرژی خورشیدی، خودروهای ارزان، ایمن و با طراحی های خیره نماینده در فراوری انبوه. لذا بیان اینکه طراحی صندوق عقب 206 نوآوریست بیشتر شبیه طنز است.

نماینده مردم شیراز در مجلس توضیح داد: ایشان همچنین گفته نباید مباحث فنی را بابت بخش های سیاسی هزینه کرد. ظاهرا ایشان نمی داند کمیسیون اصل نود، کمیسیون نظارتی مجلس است و یکی از وظایفش رسیدگی به شکایات و تخلفات است. همچنین گفته اند معنا ندارد موضوعی مطرح شود که به 15 سال قبل برمی شود. این هم از نکات بسیار جالبی لست که اگر کسی از مسئولیت کنار رفت به عملکرد او رسیدگی نشود.

هیچ مدیری در خصوص آتش سوزی های پژو 405 محاکمه نشد

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس یادآور شد: مردم هرگز فراموش نمی نمایند در زمانی که صندوق عقب خودوری 206 با این هزینه طراحی شد، صدها هم وطن ما زنده در آتش بی تدبیری مدیریت خودروسازی در خودروهای پژو 405 سوختند و هیچ وقت هم کسی در این باره جوابگو نبود و در آن موقع حتی رسانه ها هم تهدید شدند که بیشتر به این موضوع ورود ننمایند که نهایتا هدایت و رانندگی تعداد کشته شدگان در آتش سوزی های پژو 405 را اظهار داشت.

وی در ادامه ادعا کرد: دادستان به این موضوع ورود کرد ولی متاسفانه هیچ دادگاهی به این فاجعه انسانی رسیدگی نکرد و هیچ مدیری نه محاکمه شد نه مسؤلیت پذیرفت و نه استعفا کرد.

پارسایی با بیان این که واکنش ها به موضوع افشای هزینه بالای طراحی صندوق عقب خودرویی 206، مجلس را برای رسیدگی به تخلفات خودروسازان مصمم تر می نماید، تاکید نمود: البته بیشتر شکایت های رسیده به کمیسیون مربوط به تخلفات فعلی خودروسازها است اما گزارش کمیسیون جامع تر و شامل مسائل و شیوه مدیریتی ادوار قبل مثل دلایل و سهل انگاری آتش دریافت پژوهای 405، حساب های اقتصادی و طراحی ها هم خواهد بود.

وی اضافه نمود: همین که خودروی ناامن در اختیار مردم قرار گرفته نشان از سوء مدیریت و عدم جوابگویی است و بی تدبیری در این موضوع مشهود است اما قطعا در گزارش خود اطلاعات دقیق تر و جامع تری استخراج خواهیم کرد.

گزارش کمیسیون اصل نود درباره خودروسازی مستند و بدون اغماض است

وی اضافه نمود: گزارش ما براساس پاسخ استعلام های خودروسازان و مراجع نظارتی و کارهای کارشناسی و همچنین اطلاعات مرکز پژوهش ها، پزشکی قانونی و نیروی انتظامی است که مستند و بدون اغماض است.

نماینده مردم شیراز در مجلس اضافه نمود: نتیجه حمایت های بی نظیر از صنعت خودروسازی مثل انحصاری کردن بازار مصرف و وادار کردن 80 میلیون نفر به خرید محصولات بی کیفیت خودروی داخل که در دنیای رقابتی امروز طنزگونه است، داشتن امتیاز بی نظیر پیش فروش خودرو به عنوان تنها فراورینمایندگان خودرو در دنیا، وادار کردن بانکها به پرداخت چندده هزار میلیاردی تسهیلات، دادن آزادی عمل در قیمت گذاری، خودمختاری در تهیه قرارداد فروش، اجازه فراوری خودروهای تاریخ مصرف گذشته سایر کشورها و سایر امتیازات می شود. در چنین شرایطی بدهی و زیان انباشته بالغ بر صدهزار میلیارد تومان، نارضایتی عمومی از کیفیت خدمات و قیمت، خلف وعده و قراردادهای کاملا یکطرفه را شاهد هستیم.

پارسایی با بیان اینکه میزان زیان انباشته خودروسازان علی رغم همه حمایت ها، حاصل مسائلی از جمله قراردادهای نجومی طراحی و دیگر بی مسؤلیتی ها، ریخت و پاش ها و فسادهاست، گفت: تحمیل چند صد هزار میلیاردی یارانه سوخت خودروهای پر مصرف، تلفات معادل یک جنگ تمام عیار و آسیب های اجتماعی شدید و جبران ناپذیر و حسرت مردم در استفاده از خودروهای با کیفیت، تخریب محیط زیست و هوای پاک و موارد متعدد دیگر، جایی برای توجیه این شیوه و سیاست غلط و این مدیریت ناکارآمد چند دهه ای گذشته باقی نگذاشته است.

آماده ایم مستندات خود را در اختیار قوه قضاییه قرار دهیم

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس اضافه نمود: انتظار جدی و مطالبه عمومی از دستگاه قضایی رسیدگی به این بحران بزرگ و نجات مردم از اجحاف های غیر قابل انکار صنعت در گل مانده خودروسازی است؛ البته قبل از آنکه به بحرانی عظیم تر از موسسات اقتصادی تبدیل شود باید برای آن فکری کرد. کمیسیون اصل نود هم این آمادگی را دارد هم زمان با تکمیل و جمع بندی گزارش خودروسازی در جلسه ای با رییس محترم قوه قضاییه اطلاعات و مستندات خود را برای تسریع در رسیدگی به این موضوع در اختیار ایشان قرار دهد.

پارسایی در خاتمه با بیان اینکه عده ای ناکارآمدی خود را پشت فراوری ملی و اشتغال زایی پنهان می نمایند، خاطر نشان کرد: من به عنوان کسی که خود دستی بر آتش فراوری داشته ام تمام قد از فراوری داخل و توانمندی داخلی حمایت می کنم به شرطی که حقوق مصرف نماینده و شأن مردم و کیفیت در محصولات رعایت شود و توان رقابت با نوع خارجی خود را داشته باشد که متاسفانه این ویژگی ها در خودروسازی ما لحاظ نمی شود و حنای آنها حداقل برای مردم و تعداد زیادی از وکلای ملت در مجلس رنگی ندارد. اما کسانی که از ناکارآمدی در صنعت خودرو دفاع می نمایند قطعا منافع و رانتی در آن دارند.

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 12058

به "پارسایی: خودروسازها ناکارآمدی خود را در زمین فراوری ملی می اندازند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پارسایی: خودروسازها ناکارآمدی خود را در زمین فراوری ملی می اندازند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید