گران فروشی خودروسازان؟

خبرنگاران: طی هفته جاری بعضی خبرها از فروش محصولاتی در بازار با نرخ پایین تر از کارخانه حکایت داشت، این خودروها عمدتا محصولات مونتاژی هستند و قیمت آنها به طور مستقیم از سوی خودروسازان معین می گردد. خودروهایی همچون جک S5 کرمان موتور که با قیمت 301 میلیون تومان از سوی کارخانه عرضه می گردد، حال آنکه در بازار قیمتی در حدود 260 میلیون تومان دارد یا قیمت بعضی از خودروهای متعلق به مدیران خودرو یا محصولات مونتاژی دو خودروساز بزرگ کشور که در بازار از قیمت کمتری نسبت به کارخانه برخوردارند.

گران فروشی خودروسازان؟

به گزارش خبرنگاران، هر چند تعداد این خودروها انگشت شمار است، اما سوالی که مطرح می گردد این است که با توجه به وضعیت کنونی فراوری و همچنین آشفته بازار خودرو، چرا قیمت بعضی از محصولات در بازار افت نموده اما خودروسازان حاضر به کاهش قیمت این خودروها نیستند؟ در این زمینه می توان گفت که روند قیمت گذاری خودرو در بازار و کارخانه از حلقه تعادلی خود خارج شده و همین امر منجر به عدم تعادل قیمتی میان کارخانه و بازار شده است. آنچه مشخص است فراوری در شرکت های خودروساز بعد از اعمال تحریم ها با افت چشمگیری همراه شد این مساله از یکسو منجر به افزایش قیمت ها در محصولات فراوریی کارخانه شد و از سوی دیگر زمینه دلالی را در بازار خودرو فراهم کرد. فاصله قیمتی خودرو از کارخانه تا بازار سرمایه های سرگردان زیادی را جذب خودرو کرد که همین امر منجر به رشد چشمگیر قیمت ها در بازار شد. اما قیمت گذاری محصولات فراوریی در شرکت های خودروساز نیز به روند دلالی در بازار دامن زد. در شرایطی خودروسازان با یاری مصوبه شورای عالی هماهنگی مالی سران سه قوه از سد قیمت گذاری شورای رقابت گذشتند که سازمان حمایت از مصرف کنندگان و همچنین ستاد تنظیم بازار به نوعی وظیفه قیمت گذاری خودرو را به عهده گرفتند؛ این در حالی است که دولت وعده مشخص قیمت خودرو با توجه به حاشیه بازار را پیش تر ابلاغ نموده بود. به این ترتیب خودروسازانی که سال ها با توجه به عدم بهره وری و ارتقای تکنولوژی فراوری، تنها با افزایش قیمت، هزینه های خود را پوشش می دادند بعد از گذر از سد شورای رقابت، سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار را در مشخص قیمت ها مقابل خود دیدند. بنابراین وعده وزیر صنعت مبنی بر قیمت گذاری خودرو بر اساس حاشیه 5 درصدی بازار که از بهمن سال گذشته اعلام شده بود، هنوز قابلیت اجرایی پیدا ننموده و خودروسازان باید تابع قیمت های مشخص شده از سوی سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار باشند. در این بین هر چند سازمان حمایت مجوز افزایش قیمت بسیاری از خودروها را به خودروسازان داده اما تعهدات معوق مانع از آن شده که فراوری کنندگان بتوانند محصولات فراوریی را با قیمت های مصوب به فروش برسانند. خودروسازان، سال گذشته بیش از یک میلیون دستگاه خودروی معوق داشتند به این معنا که با مجوز وزارت صنعت به پیش فروش خودروهایی پرداختند که امکان فراوری آنها فراهم نبود، بر این اساس وزارت صنعت خودروسازان را مجبور کرد که محصولات ثبت نامی را با قیمت های پیش از تحریم ها تحویل دهد. بنابراین خودروسازان در شرایط کنونی امکان عرضه اندکی از محصولات خود را با قیمت مصوب سازمان حمایت دارند و بیشتر عرضه با قیمت های قبلی است. در این بین اما بعضی از محصولاتی که دیگر امکان فراوری ندارند نیز خود داستان دیگری برای خودروسازان شده است. این خودروها که عمدتا با برند فرانسوی و چینی در شرکت های خودروساز فراوری می شدند پس از تحریم ها خط فراوریشان متوقف یا با اندک تیراژی به فعالیت خود ادامه می دهند. به این ترتیب خودروهای یاد شده بعد از اعلام تعدیل فراوری آنها در بازار با افزایش قیمت روبرو شدند. خودروسازان اما در شرایطی مشتریان را ترغیب به تحویل محصول جایگزین کردند که قیمت خودروهای تعدیل شده در خط فراوری، در بازار رشد چشمگیری یافت. به غیر از محصولات رنو، خودروهای چینی به دلیل افزایش قیمت در بازار با تقاضای کمی روبه رو شد که این مساله به روند کاهشی قیمت خودروهای مزبور منجر شد حال آنکه شرکت سازنده تغییری در قیمت محصولات خود ایجاد نکرد. همین مساله هم اکنون منجر به آن شده که قیمت بعضی خودروها در بازار کمتر از کارخانه باشد. در همین زمینه رئیس اتحادیه نمایشگاه داران هم گفته است که قیمت ها در بازار روند کاهشی دارد و نبود خریدار برای بعضی خودروها باعث شده که قیمت آنها در بازار کاهش یابد اما خودروسازان حاضر به کاهش قیمت فراوریاتشان نیستند و همین مساله باعث شده تا اختلاف قیمت بازار و کارخانه در خصوص بعضی محصولات رقم بالایی باشد.

منبع: اقتصادنیوز

به "گران فروشی خودروسازان؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گران فروشی خودروسازان؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید