پل ورسک مازندران؛ بنایی استراتژیک در شمال ایران

به گزارش مجله یک کامپیوتر، یکی از دیدنی های تاریخی و زیبای کشورمان، پل ورسک مازندران بوده که با قدم زدن بر رویش می توانیم به راحتی به زمانیکه خارجی ها و غیر بومیان مشغول به فعالیت در کشورمان بوده اند، سفر کنیم. در این مقاله جذاب و خواندنی با ما همراه باشید تا بدانید پل ورسک کجاست و با مراحل ساخت پل ورسک بیش از پیش آشنا شوید.

پل ورسک مازندران؛ بنایی استراتژیک در شمال ایران

فهرست مطالب

تاریخچهموقعیت جغرافیاییویژگی های ورسکلادیسلاوس فون رابسویچ، مهندس پروژه پلورسک؛ از افتخارات ایرانی ها در گینس

تاریخچه

در شمال ایران افراد بسیاری اعم از آلمانی و آمریکایی سعی در ساخت پلی برای عبور قطار در شمال و کوههای البرز داشتند که هر کدام بنا بر دلیلی نتوانستند تا مراحل ساخت پل ورسک را به اتمام برسانند. در این میان فردی به نام یورگن ساکسیلد دانمارکی با رضا شاه که حکومت ایران را در آن دوران در دست داشت، قراردادی را مبنی بر ساخت پل ورسک مازندران امضا کردند که همان قرارداد از 87 سال پیش تا به امروز پل را در ایران پابرجا نموده است. این فرد توانست با استفاده از قدرت و تحصیلاتش، خط آهن 900 کیلومتری را در شمال ایران احداث کند.

ایران در آن دوران انواع متفاوتی از مهندسین اروپایی را در دل خود جای داد که هر یک به نحوی طرحی را در ذهن خود داشتند و با یاری یکدیگر توانستند این پل زیبا را بوجود آورند. مکان عبور قطار از این خط راه آهنی در شمال ایران به این صورت بود که قطار در ابتدا وارد روستای عباس آباد شده و از آنجا وارد کوهستانی معروف و سپس وارد تونلی به نام گدوگ می شد. عاملی که باعث گشت تا هر مهندسی نتواند با استفاده از تراوشات ذهنی خود ساخت این پل را به اتمام برساند، شیب صعب العبور و تند این پل بود.

براساس مقاله پل ورسک کجاست اگر به تصاویر هوایی پل ورسک مازندران دقت کنیم، متوجه خواهیم شد که کوهستان موجود در شمال ایران؛ سه خط راه آهن را در دل خود جای داده که امروزه نام سه خط طلا را به خود اختصاص داده اند. اگر به این منطقه دقت کنید، می توانید به راحتی متوجه این قضیه شوید که در دره ورسک پلی با دهانه بزرگ جای گرفته است. مراحل ساخت پل ورسک خاتمه در 82 سال پیش به اتمام رسیدند و از آن موقع تا به امروز، این پل مورد استفاده همگان است.

موقعیت جغرافیایی

اگر به روستای عباس آباد سفر نموده باشید، دو کوه پایدار و با هیبت را حتما مشاهده نموده اید. باید گفت که این دو کوه توسط پل ورسک مازندران به یکدیگر متصل شده که فقط مختص عبور و مرور قطار بوده و با ماشین و وسایل دیگر نمی توانید از روی آن عبور کنید. چنانچه علاقه زیادی به دیدن این پل دارید، کافی است تا با یک آژانس مسافرتی تماس گرفته و بلیت قطار تهران-ساری یا تهران-گرگان را خریداری کنید. از این پل زیبا هم در جذب گردشگر و هم در صنعتهای مختلف حمل و نقل استفاده نموده و فقط مختص قطارهای مسافربری نیست! برای رسیدن به پل ورسک مازندران کافی است تا خود را به 85 کیلومتری قائمشهر و 45 کیلومتری شهری به نام زیرآب برسانید تا پل شما را مسحور زیبایی های خود کند.

ویژگی های ورسک

عناصر سازنده این اثر عبارتند از: آرماتور، آجر، شن شسته شده و سیمان. اگر بخواهیم از حجم و مساحت این پل زیبا و قدیمی در شمال سخن بگوییم، به جرأت می توان رقم 4500 مترمکعب اشاره نمود. با توجه به ارزش پول و هزینه ها در 80 سال گذشته، در آن موقع دقیقا مبلغ 2 میلیون و 600 هزار تومان برای احداث این پل خرج شد! با چنین خرج هایی در زمان رضاشاه و تراوشات ذهنی خلاق و ایمن مهندسین حاذق، امروزه شاهد چنین بنای استراتژیکی در کشور هستیم. هرچه در خصوص طول و عرض و حجم این بنای بزرگ سخن بگوییم، باز هم موردی را جا خواهیم انداخت. پس، براساس مقاله پل ورسک کجاست باید خودتان برای یکبار هم که شده، این پل را بعنوان مقصد گردشگری انتخاب نموده تا شگفتی هایش چشمانتان را فریب دهند.

لادیسلاوس فون رابسویچ، مهندس پروژه پل

رابسویچ، فرد خلاق و حاذقی بود که چنین پروژه ای را طراحی کرد. اصلیت این فرد ماهر و مشهور اتریشی بود و در سال 1893 متولد و در سال 1975 دار فانی را وداع گفت. نام این مهندس در زبان انگلیسی به اختصار L. Von Robcevidc نیز خوانده و نوشته می گردد. بعد از تمام شدن مراحل ساخت پل ورسک با خود این فرد صحبت کردند و او در سخن هایش خود به شخصه از هیبت و حیرت آوری این پل سخن به میان آورد که با ساخت آن زبانزد عام و خاص در تمام دنیا شد، چرا که یکی از غیرممکن ترین ها را ممکن کرد! ناگفته نماند که در این میان، هانس اتو ناتر به عنوان سرپرست برای مهندسان این پروژه برگزیده شد.

این فرد زاده سال 1856 میلادی و فوت شده در سال 1954 میلادی است. به جرأت می توان گفت که بقدری در رشته مرتبط با ریاضی و پل سازی علم و آگاهی داشت که سرپرستی ساخت تمام خطوط و پلهای راه آهن در کل ایران را به او سپردند و او به خوبی از عهده این مسئولیت برآمد.

ورسک؛ از افتخارات ایرانی ها در گینس

در هر جای دنیا، پلی با ارتفاع بیشتر از 61 متر ساخته گردد، نامش در کتاب گینس به ثبت می رسد. پل ورسک نیز از جمله افتخارات ایرانی ها بوده که نام خود را در میان دیگر پلهای موجود در کتاب گینس جای داده است.

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: همگردی
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 46919

به "پل ورسک مازندران؛ بنایی استراتژیک در شمال ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پل ورسک مازندران؛ بنایی استراتژیک در شمال ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید